Kanavan laajennus valmistui 2016

2000-luvun alussa kanavan kautta kulki noin 10 000–12 000 alusta vuodessa. Panaman kanavan laajennus valmistui 2016. Sen seurauksena entistä isommat, ns. Neopanamax-alukset, saattoivat käyttää kanavaa. Alusten määrää laajennus ei dramaattisesti kasvattanut, mutta suuremmat alukset kuljettivat huomattavasti suurempia lasteja. Vuoden 2016 jälkeen rahtimäärä on kasvanut noin 60 prosenttia. Konttiliikenne on ollut yksi suurimmista kasvualueista. Suurin osa kanavan liikenteen kohde- tai lähtösatama on Yhdysvalloissa. Kakkosena on Kiina ja kolmosena Japani.

Maailmankaupan taantuman lisäksi ilmastonmuutos on vaikuttanut viime vuosina rahdin määriin. Kuivuuden takia vedenpinta on laskenut kanavassa, mikä on rajoittanut alusten syväystä ja lastauskapasiteettia.