Uuden harkinnan paikka

- Pitää muistaa, että miehistötuessa raha ei liiku. Varustamo kyllä tilittää valtiolle työntekijän palkoista ennakkopidätykset sekä työeläke- ja tapaturmavakuutusmaksut, mutta valtio palauttaa ne sitten takaisin varustamolle, laivaluottamusmies Hannu Kumpulainen muistuttaa.

Maailmantilanne muuttui kertaheitolla


Viking Line kuljetti viime vuonna viisi miljoonaa matkustaa. Kasvua koronavuoteen 2021 oli peräti 114 prosenttia. Aivan Auwon naapurissa työskentelevä laivan purseri Niklas Granrot kehottaakin politiikkoja miettimään uudestaan tukileikkausesityksiään.

- Poliitikkojen on syytä katsoa maailman tilannetta. Pandemian kuristuksesta on vasta selvitty, Ukrainan sodan takia polttoaineiden hinnat ja inflaatio ovat tapissa, ympäristövaatimukset kovenevat. Miehistötuen leikkaus pyyhkäisisi koko saavutetun effortin pois, Granrot sanoo.

Miehistötuen leikkaus asettaisi Suomen lipun alla kulkevat alukset tiukkaan kilpailutilanteeseen. Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa varustamot ilmoittavat kyllä miehistöjen ennakkopidätykset verottajalle, mutta eivät tilitä näitä maksuja Verohallinnolle.

Suomessa sen sijaan osa poliitikoista näkee matkustajalaivan miehistön pelkkinä viihdemaakareina ja kuluerinä. Helposti tuntuu unohtuvan, että matkustajalaivat tuovat maihin tuhansia ja taas tuhansia maksavia asiakkaita ja antavat leivän lukuisille artisteille.

- Jos laivat kuljettaisivat vain rahtia, turistimäärät Helsingissä romahtaisivat. Lentomatkailu ei syntynyttä vajetta paikkaisi. Kyllä matkustajaliikenne Suomesta Ruotsiin ja Viroon on kansainvälisestikin erittäin tärkeä, Auwo muistuttaa.