EU:ssa paljon keskustelua ammoniakin roolista

Suomessa tehtaiden piipuista tulee vuosittain 20 miljoonaa tonnia hiilidioksidia ja Ruotsissa on lisää. Potentiaalista ei ole pulaa.

- Tällä hetkellä kansainvälinen energiajärjestö IEA on metanolin suhteen enemmän skeptinen, koska jossain vaiheessa polttoaineisiin tarvittava hiili pitää kaapata ilmasta tai merivedestä. Tämä on vielä kallista teknologiaa, mutta teknologian kustannus laskee skaalaamalla.

- Tästä syystä EU:ssa on paljon keskustelua myös ammoniakin roolista, vaikka ammoniakki on monilta osin metanolia hankalampi polttoaine. Ammoniakin hyvä puoli on se, että sen valmistukseen ei tarvita hiiltä. Se tehdään vedystä ja ilman typestä.

Sähköpolttoaineista metanolilla ja ammoniakilla on kummallakin varmasti oma roolinsa tulevaisuudessa.

- Metanolilla mennään varmasti vahvemmin eteenpäin. Sille tulee olemaan iso tarve myös kemianteollisuudessa, kun metanolista voidaan valmistaa kaikki kemikaalit, jotka tehdään nyt öljystä, kaasusta ja hiilestä LUT:n energiatehokkuuden professori Jero Ahola ennustaa.

Kuvassa alla havainnekuva Maerskin uudesta metanoli-hybridilaivasta. Credit: Maric Design/Maersk