Fossiiliset polttoaineet tulevat katoamaan

Varustamot investoivat globaalisti metanolia käyttäviin laivoin. Jo yli kaksisataa metanolia käyttävää laivaa on tilattu maailmalla. Lue lisää tästä.

Kannen kuvassa yllä Maersk-varustamon Ane Maersk, joka on maailman ensimmäinen, vihreää metanolia käyttävä suuri rahtilaiva. Kuva: Shutterstock

Fossiiliset polttoaineet tulevat katoamaan. Tilalle kehitetään uutta, päästötöntä teknologiaa. On tiedettävä millä käyttövoimalla tulevaisuuden tehtaat ja laivat toimivat. Metanoli ja ammoniakki ovat todennäköisimmät polttoaineet, joita pystyy valmistamaan Suomen selluteollisuuden tuottamaa hiilidioksidia ja vihreää vetyä hyödyntäen, Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) energiatehokkuuden professori Jero Ahola tietää.

Poliittisen päätöksenteon tulee olla ennustettavaa, jotta investoijat uskaltavat investoida Suomeen. Energiatehokkuuden professori Jero Ahola panostaisi metanoliin ja ammoniakkiin, joiden valmistamiseen Suomen selluteollisuuden tuottama hiilidioksidi sopii raaka-aineeksi.

- Poliittisella päätöksenteolla voidaan joko edesauttaa tai heikentää tulevaisuuden näkymiä. Hallituksen epäselvä linja ilmastotoimissa saattaa jopa pysäyttää investointien tulon Suomeen, energiatehokkuuden professori pelkää.

 Energiatehokkuuden professori Jero Ahola (LUT). Kuva: Teemu Leinonen / LUT

Suurten tuotantolaitosten ja jalostuslinjastojen rakentaminen kestää useita vuosia. Päätöksenteon pitää olla ennustettavaa, jotta uskalletaan investoida. Kotimaan lisäksi vihreää siirtymää säädellään EU-regulaatiolla, jonka tulee olla nykyistä selkeämpää.

- Fossiilisia teollisia hiilidioksidilähteitä ja vihreää vetyä voi hyödyntää RNFBO-polttoaineiden valmistuksessa vuoteen 2040 saakka. Vuoden 2040 jälkeen nämä tuotteet eivät enää kelpaa vihreiksi polttoaineiksi. Jos rakennat tehtaan, työ kestää investointiluvasta noin seisemän vuotta. Aika investoinnin poistamiseksi jää siten lyhyeksi. Tämän takia investoinnit tulevat perustumaan biopohjaiseen hiilidioksidiin.

Kuva alla: LUT, Wärtsilä ja St1: Power-to-X-ratkaisut (RNFBO-polttoaineet) tulee nostaa Suomen energia- ja ilmastoratkaisujen ytimeen.