Suomalaisen Arctia-varustamon monitoimimurtajat Fennica ja Nordica ovat tehneet useita kertoja avustustöitä Alaskassa, Kanadassa ja arktisella alueella. Suomalaisten osaamista, vastuullisuutta ja herkän luonnon sekä alkuperäiskansojen kunnioitusta arvostetaan suuresti paikallisten keskuudessa.
Monitoimimurtaja Fennica oli rahdattu Kanadaan Milne Inletiin syyskuun alusta marraskuun puoliväliin 2024, jonka jälkeen se palasi takaisin Itämerelle jäänmurtotöihin. Fennica on ollut avustustöissä menneinä vuosina myös Alaskassa. Millaista on purjehtia ”Alaskan rajamailla”?
- Jylhää, karua ja kylmää. Alaskassa ei ole kylmempää, mihin suomalainen ei olisi tottunut. Lämpötilojen puolesta olosuhteet ovat suht samanlaiset kuin Pohjolassa. Jäätä on vain reilummalla kädellä, matruusi Niko Teräkoski kuvailee arktista.
Pohjoinen jäämeri on arktisella alueella Pohjoisnavan ympärillä oleva merialue, johon lukeutuvat myös Alaskan ja Kanadan pohjoisosan merialueet. Suomalaiset ovat purjehtineet sekä Baffinin- että Beaufortinlahdella.
- Arktisella alueella on ympäristöä koskevat erityisnormit, jotka tunnemme ja joita noudatamme työssämme.
Suomalaiset ja Jäämeren alueen asukkaat arvostavat omaa rauhaa ja tilaa.
- Paikallinen väki on tullut aina hyvin toimeen suomalaisten kanssa. Suomalaisista on pidetty, koska otamme työssä huomioon herkän luonnon ja kunnioitamme paikallisten tapoja - ja annamme heidän olla rauhassa, matruusi Niko Teräkoski toteaa.
Video alla: Monitoimimurtaja Fennican miehistö valmistautuu lähtemään Kanadaan töihin syksyllä 2023. Korjausmies Mika Kinnunen ja korjausmies Roope Varpula ovat valmiit Jäämeren purjehdukseen. Suomalaiset ovat ystävällistä kansaa, jotka tulevat hyvin myös paikallisten asukkaiden kanssa toimeen.
- Meillä on monitoimimurtajilla hyvä miehistö. Tiimimme toimii kuin rasvattu. Palkkamme ovat paikalliseen tasoon nähden kilpailukykyiset. Suomalaisten palkkaaminen Atlantin taa ei ole kustannuskysymys, vaan kannattaa ehdottomasti, jotta työt alueella saadaan toimimaan hyvin.
Monitoimimurtaja Fennica purjehti Alaskaan luoteis- ja koillisväyliä pitkin.
- Jään paksuus oli reitillä vahvempi kuin Suomessa, mutta olemme tottuneet purjehtimaan haastavissa jääolosuhteissa.
Jäämerellä on usein sankka sumu, joka edellyttää erinomaista navigointiosaamista.
- Alaskan Dutch Harborin solassa oli niin sakea sumu, että laivan reelingistä näkyi vain metri eteenpäin, Teräkoski muistelee erästä reissua.
Tästä huolimatta hän on valmis lähtemään reissuun vaikka heti uudestaan.
- Paikalliset olivat aloittamassa Dutch Harborissa ravustuskautta ja näimme millaista elämää he siellä todellisuudessa viettävät. Tämä oli hyvin mielenkiintoista ja tapasimme myös Deadliest Catch-sarjan (Vaarallisilla vesillä) väkeä.