Näkymättömät uhkat Itämerellä alkavat konkretisoitua

Suomen meriliikenteen huoltovarmuudesta väitellyt lippueamiraali Bo Österlund nosti väitöksessään esiin näkymättömiä uhkia, jotka alkavat tänä päivänä konkretisoitua Itämerellä. Edesmennyt Österlund väitteli Suomen merenkulun huoltovarmuudesta Helsingissä tasan kuusi vuotta sitten, 18.1.2019.

”Huoltovarmuuden ylläpitoon tarvittavan riittävän tonniston määrän tarkastelu on riippuvainen turvallisuustilanteesta. Uhka on tarkastelun keskeinen elementti. Kun tonniston määrää ei voi mitata ”tyhjiössä”, on tarkasteltava tilannetta ei aina uhkana vaan tosiseikkana.

Tilanteessa, jossa joudumme täydentämään Suomen lipun alla olevaa tonnistoa, on todennäköistä, että Itämeren muut rantavaltiot ovat saman täydennystilanteen edessä. Markkinaehtoisessa järjestelmässä kysyntä ja tarjonta määrittävät kustannustason, ja kysynnän kasvaminen nostaa hintoja.

Rahalla saa ja laivalla pääsee -sanonnan mukaan on varauduttava mahdollisesti muuttuviin tilanteisiin. Globalisaation ja EU:n apuun turvautumiseen on myös valmistauduttava. Tosiasiana on pidettävä, että kun Suomen tuonnista meren yli 70 prosenttia tulee Itämeren piiristä, muusta Euroopasta yli 20 ja muusta maailmasta noin kuusi prosenttia. Kuljetussuoritteena tämä tarkoittaa 34 prosenttia Itämeren piiristä, 44 muualta Euroopasta ja 22 prosenttia muualta maailmasta”, Bo Österlund toi esiin Turun Sanomissa 30.1.2019.

Video alla: Arctia-varustamon jäänmurtaja Sisun miehistö valmistautui jäänmurtoon lähtöön joulukuussa 2024.