Suomalaisen tonniston ja miehistön määrää on kasvatettava

Ainoa keino turvata Suomen merikuljetusten huoltovarmuus tilanteessa kuin tilanteessa on Suomen lippu ja suomalaiset miehistöt. Suomen meriliikenteen huoltovarmuuden turvaaminen vaatii suomalaisten merimiesten ja suomalaisen tonniston määrän kasvattamista.

”Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi, äläkä luota vieraan apuun”, Augustin Ehrensvärdin sanat lukevat Suomenlinnan Kuninkaanportissa.

Merenkulun huoltovarmuuden paras tae ovat suomalainen varustamo, Suomen lippu ja sekä suomalainen merimies 

Valtioneuvoston päivitetyssä huoltovarmuutta koskevassa toimenpideohjelmassa todetaan:

”…Kotimaisten varustamojen aluskannan säilymisestä huolehditaan.”

Suomen lipun alla purjehtivan tonniston säilyminen kotimaassa on ehdotonta valtiomme meriliikenteen huoltovarmuuden turvaamiseksi. Suomessa kotipaikkaansa pitävä varustamo on sitoutunein toimija turvaamaan Suomen meriliikenteen huoltovarmuutta.

Suomen tuonnista ja viennistä yli 90 prosenttia kuljetetaan meriteitse. Maamme on tehtävä kaikkensa, että merikuljetukset Suomeen saadaan hoidettua. Merenkulun huoltovarmuus ei voi pohjautua markkinaehtoisuuteen. Suomen meriliikenteen huoltovarmuuden turvaaminen vaatii suomalaisten merimiesten ja suomalaisen tonniston määrän kasvattamista.