Suomalaisten merenkulkijoiden määrä on kriittinen

Merenkulun ammattilaisia on huoltovarmuuden kannalta vähän, Huoltovarmuuskeskuksen raportti merenkulun huoltovarmuudesta vuoteen 2030 toi esiin.

”Tämänhetkiset varsin pienet henkilöstömäärät erilaisissa merenkulun kriittisissä tehtävissä sekä toimintojen erittäin suuri riippuvuus Suomen talouden toimintaedellytyksistä ovat luonnollisesti huoltovarmuuden kannalta riski.”

Huoltovarmuuskeskuksen raportti julkaistiin vuonna 2018, mutta tilanne merenkulkijoiden osalta on edelleen kriittinen. Suomalaisten merenkulkijoiden määrä on saatava kasvuun.

Suomen on laitettava resursseja ja panostettava suomalaisten merenkulkijoiden koulutukseen, jotta saamme kriittisessä pisteessä olevan merimieskuntamme nousuun ja lisää kotimaisia osaajia turvaamaan Suomen meriliikenteen kuljetuksia. Suomalaisille merenkulkijoille on tarjottava töitä suomalaisista varustamoista ja tarjottava työstään sellainen palkka, jolla he sitoutuvat jäämään töihin merille turvaamaan Suomen meriliikenteen huoltovarmuuskuljetuksia.

Poikkeusolosuhteissa merimiehiä ei lennätetä maapallon toiselta puolelta

Menneet poikkeusolosuhteet - kuten koronapandemia - todistivat, että merenkulkijoita ei pystytä toimittamaan helposti – jos lainkaan – töihin Itämerellä purjehtiville aluksille, jos lentoyhteydet eivät toimi. Tästä syystä suomalaisia aluksia pystyvät nopeasti operoimaan vain omat joukot, jotka saapuvat laivoille töihin kotimaasta, mikäli maassamme vallitsevat poikkeusolosuhteet.