Ulkomaiset alukset eivät kuljeta Suomeen tavaraa poikkeusolosuhteissa

Suomen valtiolla ei ole mahdollisuuksia määrätä vieraan valtion lipun alla purjehtivia aluksia toimittamaan Suomeen tavaraa häiriö- ja poikkeusolosuhteissa. Todennäköisintä on, että vieraan valtion lipun alla purjehtiva ulkomaalainen alus kääntyy ympäri ja purjehtii pois häiriöherkiltä merialueilta.

Mikäli ulkomaalainen alus suostuu toimittamaan Suomeen rahtia poikkeusolosuhteissa, rahdin hinta nousee suurella todennäköisyydellä erittäin korkeaksi. Köyhemmillä ihmisillä ei ole varaa ostaa tuotteita, rikkaat ovat etuoikeutettuja. Tuotanto-ongelmiin voivat ajautua myös tehtaat, kun raaka-aineiden hinnat nousevat.

”Merenkulkualalla, meriliikenteessä ja hyödykkeiden merikuljetuksissa toimitaan ensi sijassa itseohjautuvaan kysyntään ja tarjontaan tukeutuvan mekanismin mukaisesti. Kukin taho toimii omien päämääriensä mukaan – kuten Adam Smith jo 1776 on todennut, ensi sijassa omia etuja ajatellen”, nosti lippueamiraali Bo Österlund esiin väitöksessään Suomen meriliikenteen huoltovarmuudesta (2019).

Lippueamiraali Bo Österlund väitteli Suomen meriliikenteen huoltovarmuudesta Helsingin Santahaminassa tasan kuusi vuotta sitten: 18.1.2019.

Valtioneuvoston uudet huoltovarmuuden tavoitteet nojaavat markkinaehtoisuuteen

Valtioneuvosto teki 24.10.2024 päätöksen Suomen huoltovarmuuden tavoitteista. Sen lähtökohtana on Suomen muuttunut turvallisuusympäristö, joka heijastuu myös huoltovarmuustoimintaan. Uudet ja vahvistuneet uhat edellyttävät, että huoltovarmuuden turvaamisen ja varautumisen tasoa vahvistetaan. 

Valtioneuvoston tavoitepäätöksen logistiikkaa koskevassa luvussa todetaan: ”…Merkittävä osa yhteiskunnan kuljetuksista hoidetaan markkinaehtoisesti myös poikkeusoloissa.”

Kyseinen kirjaus toteaa siis Suomen merikuljetusten huoltovarmuuden pohjautuvan markkinaehtoisuuteen myös erityisolosuhteissa. Tämä on huolestuttavaa:

Merimies-Unioni ja Suomen meriliikenteen huoltovarmuudesta väitöksen laatinut jo edesmennyt Bo Österlund vaativat, että Suomen meriliikenteen huoltovarmuuden on perustuttava kotimaiseen tonnistoon ja miehistöön, jota on vahvistettava. Emme voi luottaa vieraaseen lippuun ja ulkomaisen toimijan apuun. Sitä ei välttämättä saavu milloinkaan.

Video alla: Venäjän varjolaivasto herättää Itämerellä huolta. Sen lisäksi Merimies-Unioni on jo pitkään todennut, että huomiota on kiinnitettävä Itämerellä purjehtiviin kiinalaisomisteisiin aluksiin. Tässä Vuosaaren satamaan purjehti Kiinan valtionyhtiö Cosco Shippingin suuri rahtilaiva M/s Green Kemi viime kesänä 2024. Coscon uudet, suuret alukset, kuljettavat säännöllisesti Suomen satamista rahtia. Kemistä ne kuljettavat Suomen metsäteollisuuden tuotteita.