"Diilin" pidettävä sisällään tonnisto ja miehistö

Selvää on, että Suomen on pidettävä huolta omasta talvimerenkulustaan ja väylät maamme satamiin avoinna. Ei ole kuitenkaan mielekästä, että hyvään työvauhtiin Kanadassa päässyt alus joutuu palaamaan sieltä kesken kauden takaisin kotimaahan. Viisautta olisi, että Suomi panostaisi nyt uuden oman murtajatonniston hankintaan ja myisimme omaa kalustoamme – johon kuuluu ilman muuta osaaminen, eli jäänmurtajamiehistö – rapakon taa.

Yhdysvallat on tunnetusti protektionistinen – jopa protektionistisempi valtio kuin Suomi – mutta on täysin perusteltua ja kauppasopimukseen kuuluvaa, että talvimerenkulun osaaminen ja ”Diili” pitää sisällään niin tonniston kuin miehistön. Suomalaiset merenkulkijat tuntevat parhaiten talvimerenkulun olosuhteet ja osaavat operoida kalliita aluksia haastavissa jääolosuhteissa.

Markkinaolosuhteet ovat mitä loistavimmat ja jäitä on jälleen tiedossa. Nyt on tuhannen taalan paikka saada markkinat Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja Alaskaan auki, eikä pidä jäädä jäihin makaamaan.

Kuva alla: Suomalainen ESL Shipping-varustamo on saanut jo jalansijaa "Ameriikoista". Tässä varustamon kuivarahtialus M/s Arkadia purjehtimassa Baffininlahdella. Kuva: ESL Shipping