Hei Jallerii! paina nuolta yllä, niin näet risteilylaulun!

Paluu höyrykoneiden aikaan


Mäntyharjulainen konemestari Markus Puttonen esitti puolittain vitsinä, että kun Tarjanteessa tarjoillaan lähiruokaa, myös aluksen polttoaine voisi olla läheltä tulevaa. Niin Suomen Hopealinjat-varustamo päätti muuttaa Tarjanteen dieselkäyttöisestä puulämmitteiseksi, ja Puttosen oli aika ryhtyä hommiin: puheet teoiksi.

Konemestari Puttonen on ihka elävä savolainen juttujaan ja otteitaan myöten. Kun häneltä kysyy, kuka toteutti Tarjanteen koneen muutostyöt dieselistä puukäyttöiseksi, hänellä ei ole asiasta kuulemma mitään tietoa. Mutta sattuipa hän urakoimaan yksinään Tampereen Mustassalahdessa viime vuonna 130 tuntia, jonka jälkeen Tarjanteen uunit olivat taas valmiit käyttämään halkoja.