Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Membership service
Näytä alasivut

7.6.2018

Ensimmäinen kesä töissä vesibussilla!

Tervetuloa Helsingin saaristoon! Kapteeni Roger Österlund toimii 15. kesää JT Line -varustamon alusten ruorissa. Hän aloitti vuonna 2003 JT-Linella kipparina ja vuodesta 2006 alkaen on ollut välillä talvisin laivoilla. Österlund valmistui Kotkasta merikapteeniksi ja on työskennellyt myös Prima Shippingillä, ESL:llä ja Wasalinella. Kansimiehille Elisa Pekkalalle (keskellä) ja Daniela Sjöblomille käynnistyi puolestaan ensimmäinen kesä meritöissä.

Toukokuun ennätyshelteet käynnistivät työt vesibusseilla vauhdikkaasti. Kesäisin ajavilla vesibusseilla työskentelee paljon kesätyöntekijöitä. Osa heistä on laivalla töissä elämänsä ensimmäistä kertaa. Sellaisia ovat Daniela Sjöblom ja Elisa Pekkala, jotka aloittivat työt JT-Line -varustamon M/s Viaporilla toukokuussa. Tuoreet kansimiehet saivat kuulla, että Merimies-Unioni neuvottelee heidän työehtosopimuksensa ja palkkansa.

Ei uskoisi, että Daniela Sjöblomilla on käynnissä vasta elämänsä toinen työpäivä laivalla. Kevään tuore ylioppilas avaa vesibussin ovet, siirtää kulkusillan ja kiinnittää aluksen köydet nopeasti aina uuden laiturin vaihduttua. Nyt ollaan Helsingin edustalla sijaitsevassa Lonnassa. Entinen armeijan saari on avoinna yleisölle nyt viidettä kauttaan. Saaressa sijaitsee muun muassa ravintola.

”Tämä on kunnon kesätyö, varmasti niistä parhaimmasta päästä”, Daniela on silmin nähden mielissään kesäpestistään vesibussi M/s Viaporilla.

Kesätyö löytyi netin kautta

Aiempina kesinä Daniela on ollut kesätöissä kaupoissa ja seuroissa. Sipoosta kotoisin oleva Sjöblom kertoo, että hän kuuli merityöstä aikanaan isoisiltään, sillä kummatkin vaarit olivat merimiehiä. JT-Line -varustamon Daniela löysi netistä avoimista työpaikoista.

”Näin alkukeväästä netissä varustamon työnhakuilmoituksen ja hain töitä.”

Ennen varsinaisten töiden alkamista oli käytävä pakolliset kurssit, jotta vesibussin kansimiehenä voi työskennellä. Niihin kuuluu hätäensiapukurssi ja alkusammutuskurssi. Tämän lisäksi oli hankittava merimiehen lääkärintodistus ja hygieniapassi sekä anniskelupassi.

”Sen lisäksi varustamo antoi aluksella erikseen vielä omaa koulutusta”, Sjöblom kertoo.

Helsinkiin odotetaan ennätysmäärää risteilyvieraita

Sjöblomin kansimiesparina M/s Viaporilla työskentelee Elisa Pekkala, joka vastaanotti matkustajilta matkaliput Kauppatorin rannassa. Aina uuden sataman vaihduttua naiset merkitsevät uudet matkustajamäärät listaan. Kansimies vastaanottaa matkustajat laivaan ja naksauttaa kädessään olevaa laskinta, ”naks”, taas astui uusi matkalainen kyytiin.

Helsingin vesibusseilla risteilee paljon turisteja jo toukokuussa. Pekkala on ammatiltaan matkailualan restonomi, joten hän osaa ottaa hyvin huomioon ulkomaalaisten matkailijoiden tarpeet. Ennen kansimiestyötään hän työskenteli lipunmyyjänä JT-Linen Kauppatorin lipunmyyntipisteessä.

”Tiettyihin aikoihin on liikkeellä hieman enemmän määrättyjä turistiryhmiä, kuten saksalaiset, ranskalaiset tai italialaiset”, hän on oppinut tuntemaan.

Helsingissä rikottiin viime kesänä risteilijävierasennätyksiä ja tulevasta kesästä odotetaan vielä menestyksekkäämpää. Helsinkiin saapuneille risteilyvieraille Suomenlinna ja lähisaaret ovat kesän hittikohteet. Toukokuun helle-ennätykset näkyvät vesibussilla liikkuvassa matkustajamäärässä. Nyt kaikki toivovat, että aurinko paistaa edelliskesää enemmän, koska se houkuttaa ihmiset liikkeelle ja sade jättää kotiin.

Kesätyö vesibussilla on antoisaa, mutta vastuullista

Vesibussi Viaporin kansimiehet toteavat työn tarjoavan heille uusia haasteita, mikä tekee siitä mielenkiintoista.

”Laivatyö on vastuullista, kun kyydissä on matkustajia”, Daniela Sjöblom pohtii työnsä luonnetta.

Laivalla on huolehdittava myös omasta työturvallisuudesta: Sjöblom vetää pelastusliivit päälleen aina ennen laivan ulkokannelle astumista. Vaikka kyseessä on vain vesibussi, joka ajaa Helsingin edustalla laiturista toiseen, voi kansimiehellä olla vaara tipahtaa veteen, kun hän hyppää laivan kyydistä laiturille.

Viapori-laiva porskuttaa seuraavaksi Lonnasta kohti Tykistölahtea ja sieltä kohti Kuninkaanporttia. Se on portaineen jylhä näky merellepäin, joten ei ole ihme että se toimii Suomenlinnan tunnusmerkkinä. Unescon maailmanperintökohteeksi valittu puolustuslinnoitus on toden totta uniikki miljöö maailmassa. Vesibussi Viaporin kansimies Elisa Pekkala osaa tarvittaessa vastailla turistien kysymyksiin risteilyn aikana.

”Olen kiinnostunut historiasta ja matkailun edistämisestä. Työssäni on mukavaa, kun pääsee mukaan suunnittelemaan varustamon toimintaa ja saa antaa kehitysehdotuksia”, Pekkala kertoo olevansa työssä omalla alallaan.

15. kesä vesibussin ruorissa

M/s Viaporin kapteeni Roger Österlund ottaa Suomenlinnasta suunnan kohti Kauppatoria. Siellä on laiturissa suuret matkustajalaivat ja rinnalla hyörivät pienemmät vesibussit kuin Venetsian edustalla. Meille suomalaisille saaristomme on jo tuttu, mutta kun hieman avarramme ajatteluamme, voi esimerkiksi Helsingin edustan saarten todeta olevan melko uniikki saariryhmä maailmassa pääkaupungin edustalla. Helsinki on avannut viimeisten vuosien aikana entisiä armeijan saaria kaupunkilaisten ja matkailijoiden käyttöön, joihin pääsee tutustumaan kohtuuhintaan vesibussin kyydissä. Nyt saaria aletaan markkinoida toden teolla Aasian ja Kiinan markkinoilla.

”Vesibussit ovat saaneet toistaiseksi olla laiturissa tuossa Kauppatorin edustalla, mikä on hyvä asia. Turistit pääsevät Kauppatorilta suoraan vesibussien kyytiin ja saariin. Kolera-altaaseen ollaan suunnittelemassa kuitenkin muutoksia ja ehkä siltaakin. Toivottavasti kaupunki antaa vesibussien olla jatkossa myös Kolera-altaalla, koska olemme nyt ihan ”pelipaikoilla”, varustamon aluksia jo 15 kesää kipparoinut Österlund tuo esiin.

**************

Vesibussin kesätyöntekijä: Merimies-Unioni on Sinun ammattiliittosi

Allekirjoita Merimies-Unionin ja Kuljetusalan Työttömyyskassan jäseneksiliittymishakemus heti työsuhteen ensimmäisenä päivänä! Jos jäisi työttömäksi, jäsenhakemuksen allekirjoituspäivällä ja sen Unioniin saapumispäivällä on merkitystä siihen, mistä alkaen alat kerryttää jäsenyys- ja työssäoloehtoa.

On tärkeää, että liityt Merimies-Unioniin heti ensimmäisestä työpäivästäsi lähtien. Näin varmistat sen, että työsuhteesi ehdot ovat kunnossa, eli palkkasi maksetaan oikein ja saat tarvittaessa ammattiliitosta, eli Merimies-Unionista, apua työhösi liittyvissä kysymyksissä.

>> Liity jäseneksi

Lisää tietoa Merimies-Unionin jäsenyydestä tästä linkistä.