Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Membership service
Näytä alasivut

28.2.2018

Jäätalvesta on äitynyt vuosikymmenen kylmin: kaikki Suomen ja Ruotsin murtajat nyt liikenteessä

SMU:n pääluottamusmies Mikko Ervast:
Tämä on hyvä muistutus siitä, että Suomessa tarvitaan jäänmurtajaosaamista

28.2.2018

Maaliskuun on vasta alkamaisillaan, mutta jo nyt rikotaan vuosikymmenen jääennätyksiä. Kalevalanpäivänä 28. helmikuuta lähtee Raumalta liikenteeseen viimeinen suomalainen monitoimimurtaja Nordica. Sen myötä koko suomalainen jäänmurtokalusto on liikenteessä.

”Eletään vasta maaliskuun alkua, mutta jäätalvi näyttää äityneen jo nyt vuosikymmenen kovimmaksi, kun talvi tästä vielä etenee”, Arctian SMU:n pääluottamusmies Mikko Ervast puhkuu.

Alkutalvi oli Etelä-Suomessa leuto ja moni ehti jo uumoilla, että nurmikot viheriöivät talvesta kesään. Toisin kuitenkin kävi. Kaikkien yllätykseksi jäätalvesta näyttää muodostuvan todella kova: viimeksi kaikki suomalaiset jäänmurtajat olivat liikenteessä talvella 2011.

”Kova jäätalvi on osoitus siitä, että suomalaista jäänmurto-osaamista tarvitaan, sillä suurin osa Suomeen saapuvista ja täältä lähtevistä kauppalaivoista tarvitsee jäänmurtajan avustusta. Ilman murtajien apua alukset juuttuisivat jäihin”, Ervast toteaa.

Jäänmurtajat tuovat turvallisuutta merenkulkuun

Kaupparahdit ovat kalliita, joten jäiden keskellä puristuksissa vietetyillä minuuteilla on aina hintansa. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että Suomella on riittävästi omaa jäänmurtokalustoa turvaamassa alusten kulkua. Jäärännin aukaisu kauppalaivueelle tai aluksen hinaus jäissä turvallisia väyliä pitkin lisää merenkulun turvallisuutta. Avustamaton, jäihin juuttunut alus voisi ajautua yksin esimerkiksi karille. Suomessa haavereilta on kuitenkin vältytty, kiitos osaavan jäänmurtomiehistön.

”Jäänmurto on erikoistyötä, johon harjaannutaan töitä tekemällä ja jääolosuhteissa työskentelemällä. Suomen tulee pitää osaamisesta ja jäänmurron jatkuvuudesta kiinni ja kouluttaa alalle lisää jääolosuhteet tuntevaa miehistöä.”

Miehistöä on irtisanottu ja nyt osaajista on pula

Pääluottamusmies Ervastin mukaan jäänmurtajilta on jo eläköitynyt ja eläköityy yhä lisää lähivuosina miehistöä.

”Jäänmurrossa on käyty vuosittain yt-neuvotteluita ja väki on supistettu minimiin. Pidän tilannetta huolestuttavana. Nyt kun koitti kova jäätalvi, meillä on tällä hetkellä jopa pulaa osaajista, kun kaikki murtajat ovat liikenteessä. Toivon, että viimeistään nyt ymmärretään oman jäänmurtokaluston ja miehistön tulevaisuuden turvaamisen merkitys”, pääluottamusmies lähettää terveisiä.

”Ihan kuka tahansa ei osaa seilata jääolosuhteissa, näin se vain on. Valitettavasti yhteen vast’ikään kolisivat jäärännissä ajaessa hollantilais- ja panamalaisalus Porvoon edustalla. Alukset liikkuivat jäärännissä peräkkäin, eivätkä osanneet arvioida sopivaa turvallisuusväliä.”

Pakkanen paukkuu ja henki huuruaa, kun kylmä tekee yhä tuloaan.

”Saa nähdä, millainen jäätalvi tästä vielä kehkeytyy”, Ervast pohtii lähiviikkoja.
 

Koko suomalainen jäänmurtajalaivasto liikenteessä, talvi 2018:

Perämerellä avustavat jo Kontio, Otso, Polaris ja Urho, ja itäisellä Suomenlahdella Voima ja Sisu. Monitoimimurtajat Fennica ja Nordica avustavat muun muassa Merenkurkussa.