Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Membership service
Näytä alasivut

18.11.2020

”Laivat on tehty liikkumaan – ei seisomaan”

”Nyt on tärkeintä pitää kiinni nuorista merimiehistä, joilla on laivalla vielä pitkä työura edessä. Meillä on aluksella monia ravintoloita, eikä työtehtäviä opita tuosta vain. On suuri virhe päästää nämä osaajat maihin. Jos niin käy, meillä on edessä työvoimapula, kun liikennöinti jälleen alkaa.”

TEKSTI: SAANA LAMMINSIVU KUVAT: ANITTA MYLLYAHO JA TALLINK SILJA

Koronan toinen aalto ja sen vaikutukset merenkulkuun tulivat M/s Silja Serenadella tarjoilijana työskentelevälle Anitta Myllyaholle yllätyksenä. Keväällä monet merimiehet ottivat ensimmäisen lomautuksen rauhallisesti ja odottivat syksyllä alkavan uuden risteilykauden. Kävi kuitenkin toisin: rajat sulkeutuivat ja M/s Silja Serenade jäi rantaan.

”Ei tällaista tilannetta olisi kukaan osannut odottaa”, huokaa M/s Silja Serenadella tarjoilijana työskentelevä Anitta Myllyaho.

”Minulla on ollut aina töitä, enkä ole ollut päivääkään työttömänä. Koronan seurauksena alkaneet lomautukset ovat työurallani ensimmäiset”, Myllyaho on ollut töissä Serenadella sen koko liikennöintihistorian ajan, 30 vuotta.

M/s Silja Serenade ajaa Helsingistä Tukholmaan. Keväällä alus jäi rantaan ja sen miehistö lomautettiin. Myllyaho piti pois talvilomiaan. Kesällä Silja Serenade palasi liikenteeseen ja teki risteilyitä Riikaan. Myllyaho oli aluksella töissä pari työpassia, mutta sitten hänet taas lomautettiin ja alus jäi seisomaan uudestaan rantaan.

Nuorten ja perheellisten merimiesten lomautukset surettavat erityisesti


Serellä työskentelee paljon nuorta henkilökuntaa, joka on saanut merenkulkualan koulutuksen. Heidän tilanteensa surettaa Myllyahoa erityisesti.

”Nuorten silmistä paistoi suuri hätä, kun lomautukset alkoivat. Jotkut olivat ottaneet talolainoja, joten he alkoivat hakea heti muualta töitä, jotta pystyvät maksamaan lainansa.”

Myllyahon mukaan osa nuorista on saanut jo töitä muualta. Voi olla, että uuden uran myötä he eivät palaa takaisin merille töihin. Se on menetys suomalaiselle merenkululle.

”Meillä on laivalla todella hyvä yhteishenki. Esimiehiä myöten kaikki toivottivat toisilleen voimia, kun lomautukset syksyllä alkoivat. Se ei ollut mitään tyhjää sanahelinää, vaan kipparia myöten kaikki olivat tilanteesta silmin nähden pahoillaan.”

Lomautus kuin eläkkeelle jäänti


Myllyaho kertoo olevansa sikäli onnekas, että hän voisi jäädä ensi syksynä eläkkeelle.

”Keväällä ensimmäinen lomautus meni omia asioita hoitaessa. Toisen lomautuksen myötä ajattelin jääväni ensi syksynä eläkkeelle. Yllättävää kyllä, nyt sitä alkaa tulla toisiin mietteisiin. Haluanko sittenkään jäädä eläkkeelle vai en?”, Myllyaho pohtii.

Eläköityminen on monelle uusi tuntematon, johon on opeteltava.

”Sitä on kuitenkin tottunut käymään töissä, vaikka sieltä palaa aina väsyneenä kotiin. Nyt lomautettuna tuntuu siltä, että elämästä puuttuu jotakin. On jotenkin tyhjä olla.”

Merenkulussa on monia talouksia ja pariskuntia, joissa molemmat puolisot ansaitsevat leipänsä meriltä. Myös Myllyahon miesystävä Kai Kohonen työskenteli M/s Silja Serenadelle aluksen liikkeelle lähdöstä alkaen. Hän toimi aluksella varastoapulaisena ja jäi eläkkeelle 1,5 vuotta sitten.

”Meillä eläkeläisillä, tai lähellä eläkeikää olevilla, elämäntilanne on aivan toinen kuin nuorilla tai perheellisillä, joilla pitäisi olla vielä pitkä työura merillä edessään. Jos taloudessa molemmat puolisot ovat meriltä lomautettuna, heidän taloudellinen tilanteensa saattaa olla todella haastava”, Myllyaho kantaa merimiesten jaksamisesta syvää huolta.

Rautarouvan matkassa Helsingistä Tukholmaan


M/s Silja Serenade juhli pyöreitä 16.11.2020. Alus on liikennöinyt Helsingin ja Tukholman välillä 30 vuotta ennen koronapandemian aiheuttamaa liikennöintikatkosta.

”Nyt sitä tajuaa konkreettisesti, kuinka mahtavaa on ollut olla töissä noin hienossa työpaikassa.”

M/s Silja Serenadea tituleerataan ”Rautarouvaksi”. Alus on ajaton ja sen kyydissä kulkee paljon vakiristeilijöitä, mutta myös uusia sukupolvia, jotka löytävät laivan.

”Kesällä järjestetty Riian risteily oli hieno tuote. Meillä oli parhaillaan kyydissä yli 2 000 matkustajaa.”

Serenaden akilleen kantapääksi kyseisellä reitillä muodostui sen suuri koko. Polttoaineeseen paloi paljon rahaa. Niin Silja Serenade jäi jälleen rantaan ja Helsingistä Riikaan alettiin risteillä Tallinkin M/s Victorialla, joka purjehtii Viron lipun alla.

Laivat liikkeelle – ihan sama minne


”Ruotsin huono koronatilanne laittaa risteilyreitit uusiksi. Mielestäni on ihan sama minne risteilisimme, kunhan risteilisimme. Laivat on tehty liikkumaan, ei seisomaan.”

Luovuus on tällä hetkellä sana, jota kannattaa harkita myös risteilybisneksessä. Myllyaho olisi valmis risteilemään Suomen länsirannikon kaupunkeihin, kuten Raumalle, Poriin ja Vaasaankin, jotka ovat vielä sopivan etäisyyden päässä Helsingistä ja niistä löytyy nähtävää. Baltiasta Liettua on vielä käymättä.

”Vaikka olen merillä töissä, risteilen mielelläni. Kävimme mieheni kanssa kesällä vapaa-ajalla Serellä Riian risteilyllä. Kaupunki oli todella viehättävä ja laivalla palveli ystävällinen henkilökunta.”

Nuorista osaajista on nyt pidettävä kiinni


Tallink on ilmoittanut aloittavansa risteilyt jälleen ensi keväänä. M/s Silja Serenaden on tarkoitus palata liikenteeseen toukokuussa.

”Olemme Serellä sillä asenteella liikkeellä, että vielä me risteillään ja sitten kun lähdemme liikkeelle, niin mennäänkin lujaa!”

”Nyt on tärkeintä pitää kiinni nuorista merimiehistä, joilla on laivalla vielä pitkä työura edessä. Meillä on aluksella monia ravintoloita, eikä työtehtäviä opita tuosta vain. On suuri virhe päästää nämä osaajat maihin. Jos niin käy, meillä on edessä työvoimapula, kun liikennöinti jälleen alkaa.”