4.9.2019
Lundqvist-varustamo polkee törkeästi työehtoja – omistaja pitää reilua tonnin palkkaa sopivana tankkilaivojensa matruuseilla
Harva mannersuomalainen tietää, että Ahvenanmaalla toimii yksi Suomen suurimmista varustamoista. Omistaja Ben Lundqvistin tankkilaivastoon kuuluu 10 alusta, mutta yksikään niistä ei seilaa Suomen lipun alla vaan alukset on rekisteröity mukavuuslippujen alle.
Rekisteröimällä aluksen mukavuuslipun alle varustajat pyrkivät pienentämään esimerkiksi työvoimakustannuksia. Alukset, jotka seilaavat esimerkiksi Bahaman lipun alla, eivät maksa veroja Suomeen, vaikka Lundqvist-varustamon kotipaikka on Maarianhamina. Näin ollen saarivaltakunta menettää sekä yritysverotulot, vaikka Lundqvist on onnistunut nousemaan ahvenanmaan rikkaimpien ihmisten joukkoon öljykuljetusbisneksensä avulla.
Lundqvistin tankkerit eivät tarjoa työtä suomalaisille tai ahvenanmaalaisille, koska aluksilla maksettava palkka on niin pieni, että sillä ei tule toimeen millään lailla Suomessa. Mukavuuslippulaivoilla tulisi noudattaa ITF:n standardisopimusta, jossa matruusin palkka tankkilaivalla on noin 3 000 euroa kuussa.
ITF:n Lundqvistin aluksiin ulkomailla tekemät tarkastukset ovat tuoneet ilmi, että matruuseille on maksettu varustamon aluksilla vain jopa 1 048 euron kuukausipalkkaa.
”En kommentoi palkkaratkaisuamme, mutta meillä on ammattitaitoinen miehistö ja kilpailukykyinen palkka”, varustamon perustaja ja omistaja Ben Lundqvist kommentoi asiaa Ålandstidningen-lehdelle 3.9.2018.
Toista mieltä asiasta on Merimies-Unionin ITF-koordinaattori Kenneth Bengts. ITF:n, eli Kansainvälisen Kuljetustyöntekijöiden federaation, standardisopimuksessa öljytankkerin matruusin palkka on mukavuuslippulaivalla vähintään 3 000 euron paikkeille kuukaudessa.
Ahvenanmaan rikkaimpiin kuuluva Lundqvist välittää Ålandstidningen-lehden kautta terveisiä, että hänellä on erilaisia näkökantoja asiaan Merimies-Unionin kanssa, eikä hän halua enää käydä ammattiliiton kanssa asiasta keskustelua.
Näin puhuu ahvenanmaan rikkaimpiin kuuluva varustaja, jonka tankkerit kuljettavat ulkomaalaisella halpatyövoimalla muun muassa Shellin, Conoco Philllipsin, Exxonin ja Chevronin tuotteita.
Mukavuuslippujen avulla varustajat pyrkivät pääsemään esimerkiksi halvemmilla työehtokustannuksilla ja välttävät maksamasta veroja kotimaahan.
Lundqvistin tankkilaivat ovat kiertäneet Suomen satamat kaukaa jo vuosia, koska varustamon tiedossa on, että se voisi joutua ITF:n tarkastuksen kohteeksi kotimaassa.