16.6.2021
Päivä merellä – Suomen lipun alla. Kuulumisia M/s Finlandialta
TEKSTI: JUHA GRANATH KUVAT: PAULA MIKKONEN JA ECKERÖ LINE
Suomen lipun alla seilaava M/s Finlandia puskee joka päivä urhoollisesti Helsingin ja Tallinnan välillä, vaikka matkustajamäärät ovat pudonneet kymmenesosaan entisestä. Kesäkuun puolivälistä M/s Finlandia aloittaa risteilyt myös Hankoon. Usko parempaan tulevaisuuteen on luja.
Perjantaiaamu Helsingin Länsisatamassa ja hiljainen koronakevät on vaihtumassa kesään. Eckerö Linen M/s Finlandia on valmiina päivän ensimmäiselle lähdölle Tallinnaan. Menneen maailman jonoista ei ole tietoakaan, ja niin matkustajat kuin ajoneuvot sujahtavat hetkessä aluksen uumeniin.
– Hiljaista on ja lainarahalla ajetaan. Tällä lähdöllä on vajaat 300 matkustajaa, kun rajoitukset sallisivat 1200 matkustajaa. Henkilöautoja mahtuu 300, mutta tulijoita on vain 120. Rekkoja on kilometrin verran eli 60 rekkaa, M/s Finlandian intendentti Åsa Brandt laskee.
Laivan kolmas autokansi täyttyy hetkessä valtaosin Viron, Latvian, Liettuan ja Puolan kilvissä olevista rekoista. Jos koronasta on ollut paljon haittaa, niin on siitä ollut joillekin hyötyäkin.
– Koronan ansiosta liikenne sujuu nyt hyvin isoissa kaupungeissa kuten Helsingissä ja Tallinnassa. Laivaan pääsee nopeammin. On vain pakko pitää mieli positiivisena ja koronatestit negatiivisena, Robertiksi esittäytyvä puolaiskuski nauraa.
Robert ei välttämättä tarvitse negatiivista koronatestiä. EU:ssa on voimassa tavaroiden vapaan liikkuvuuden turvaava ohjeistus. Sen mukaan rekkakuskeilta ja liikennealusten miehistöiltä ei vaadita negatiivista testitulosta rajan ylityksessä.
Harjanvarsi kutsuu
Jos pandemia on pitänyt matkustajat kotosalla, niin samoin on käynyt laivan työntekijöille. Kun Finlandia lähtee Länsisatamasta, mukana on aluksen normaalista 120 työntekijästä vain 73 ja kolme harjoittelijaa.
– Vaikeinta on ollut, että emme ole tienneet, milloin ja miten matkustussäännöt muuttuvat rajoilla. Nyt näyttää paremmalta ja pystymme jo kertomaan työntekijöille työhöntulon päivämääriä. Se on suuri helpotus molemmille osapuolille, Åsa Brandt sanoo.
Vaikka työntekijöitä on jouduttu kotiuttamaan, työt ovat pysyneet laivalla. Koronan vastainen taistelu vaatii puhtautta ja harjanvarteen ovat tarttuneet niin kokki, kokousvastaava, sairaanhoitaja kuin housekeeping supervisorkin.
– Järjestys on ollut, että lomautettuja siivoajia ovat tuuranneet firmassa pitkään työskennelleet työntekijät. Järjestely on toiminut tosi hyvin, Åsa Brandt vakuuttaa.
Sanojensa vakuudeksi intendentti Brandt lähtee toimistostaan ja suuntaa laivan Eckerö Marketiin. Siellä hän istahtaa kassalle ja aloittaa työt. Intendentin kassa vetää hyvin.
– On terveellistä nähdä toisten töitä. Kun näkee asiat monelta kantilta, ymmärrys lisääntyy, Åsa Brandt tuumaa.
Eckerö Linen laivoilla työskentelee 350 henkilöä. Matkustamohenkilökunnasta noin 70 prosenttia on ollut lomautettuna lähes yhtäjaksoisesti maaliskuusta 2020 lähtien. Yhtiön toimitusjohtaja Taru Keronen lupailee helpotusta viimeistään heinäkuuksi.
– Silloin tullee muutaman viikon jakso, jolloin meripuolen henkilökunta kutsutaan töihin. Syksyn osalta on valitettavasti edelleen epäselvää, mikä on työllisyystilanne. Tämä riippuu täysin Suomen hallituksen päätöksistä, Keronen sanoo.
Onnenpyörä ei pyöri
M/s Finlandian ravintoloissa on hiljaista. Kun kolme espanjalaisneitoa kuulee, että ennen vanhaan täällä Onnenpyörä pyöri, tanssilattia oli täynnä, trubaduuri laulatti pubissa, varttunut väki jännitti bingonumeroita ja karaokelaulajat särkivät korvia, senjoritojen kasvoille nousee epäusko.
– Madre mia! Vain kahden tunnin laivamatka ja niin paljon ohjelmaa. Eikä kaunis merimaisema ja raikas ilma riitä suomalaiselle, espanjalaisneidot ihmettelevät. Risteilyemäntä Satu Heikki kutsuttiin takaisin töihin toukokuun lopussa kahdeksan kuukauden lomautuksen jälkeen. Kun tieto lomautuksesta tuli, Satu antoi Tampereen vuokrakämppänsä pois ja muutti äitinsä luo Tornioon.
– Entisenä osuuskauppalaisena menin töihin paikalliseen Prismaan. Sain ansaita lokakuusta maaliskuun alkuun asti 500 euroa ja sen jälkeen 300 euroa kuukaudessa siten, että tienestit eivät vaikuttaneet ansiosidonnaiseen päivärahaani, Satu Heikki sanoo.
Risteilyemäntä Satu Heikin ensimmäiset lomautuksen jälkeiset työpäivät menevät siivotessa. Työn kuvaan kuuluu mm. tehostettu ”rapputreeni” eli laivan käytävien kaiteiden, pelikoneiden ja hyttien pintojen desinfiointia.
– Risteilyemännän työt alkavat kesäkuun puolivälissä, kun aloitamme Hangon risteilyt. Siellä ei näillä näkymin tanssita, mutta luvassa on stand up-komiikkaa ja bilebändimusaa.
Töitä on luvassa elokuun loppuun, sen jälkeen kaikki on auki, Satu Heikki sanoo.
Jos laivan sisätiloissa on hiljaista, niin autokannella käy vilske. Trukit risteilevät henkilö- ja pakettiautojen seassa täysine verovapaine virkistysjuomalasteineen. Kuuden tunnin miniristeilylle tullut Antti Koski lappaa pirssinsä peräkonttiin olutta ja lonkeroa sekä muutaman pullon jäykkää.
– Lähdin, kun auton sai ilmaiseksi mukaan. Tilasin lastin etukäteen netistä ja tavarat toimitettiin auton viereen. Hintaa näille juomille tulee 400–500 euroa. Latviassa kuulemma on vielä halvempaa, mutta eiköhän nämä riitä, kouvolalainen Antti Koski tuumaa.
Kun M/s Finlandia saapuu satamaan, ulospääsyä odottaa vain muutama matkustaja. Tallinna ei houkuttele, vaikka laivalta pääsee maihin ilman ennakkoon tehty koronatesti.
Kaikki kiinni koronasta
Tallinnan terminaalissa laivan lähtöä Helsinkiin odottaa parisataa henkilöä. Laivayhtiö edellyttää tulijoilta joko negatiivista koronatestitulosta tai lääkärintodistusta viime puolen vuoden aikana sairastetusta koronasta.
– Elpyminen riippuu nyt paljolti Viron tilanteesta. Tänään maan ilmaantuvuusluku on 222 koronatartuntaa 100 000 asukasta kohden, kun se Suomessa on 45. Onneksi käyrät sojottavat alaspäin. Hangon risteilyt eivät yksinään kesäämme pelasta, intendentti Åsa Brandt sanoo.
Kello 12.00 Finlandia kääntää keulansa kohti Helsinkiä. Baarimestari Kjell Robertsson seisoo hyväntuulisena Pub Telakan tiskin takana, vaikka takana on runsaan kymmenen tunnin työmatka.
– Maarianhaminan lentokenttä on puolitoista kuukautta kiinni, joten tulin viime yönä laivalla ensin Turkuun ja sieltä aamujunalla Helsinkiin. Tämä lähtö on hiljainen, mutta seuraavalle tulevat viikonlopuksi kotiin tulevat virolaiset. Silloin on kiirettä, Kjell ennustaa.
Sitten tiskille saapuu matkan ensimmäinen asiakas. Tilaus on se tavanomainen jo vanhan normaalin ajoilta: olut ja jeegeri.
– Kylmällä menee myös Irish Coffee. Siinähän ne tavallisimmat, baarimestari Kjell Robertsson nauraa.
Samalla kun laivan buffetin kylmäpöydästä vastaava Vera Huolman desinfioi Telakka- pubin pintoja, laivan buffet-osastoon marssii joukko rekkakuskeja. Vanhan normaalin buffet-herkkujen sijaan tarjolla on perunamuusia, lihapullia ja kalafileet.
– Siellä ravitaan nyt rahdinkuljettajat kotiruualla, Vera sanoo.
Vaikka toistaiseksi Vera Huolman pitääkädessään ruokalistan sijasta desinfiointipulloa, on turkulaisen tulevaisuus toivoa täynnä. Takana on lokakuussa alkanut lomautus ja edessä loppuunmyytyjä pöytäkattauksia kesä- ja heinäkuun risteilyille Hankoon.
– Buffetissa työskentelen itsenäisesti eikä kaikkiin työn vaiheisiin tarvitse enää hakea hyväksyntää. Siivous taas on tiimityötä, ja siinä olen hieman ”epämukavuusalueella”. Palaan taas itseni herraksi kesäkuun 7. päivä, kun aloitan kokin työn, Vera sanoo.
Iloisena ihmisenä Vera löytää koronavuodesta myös hyvää. Ansiosidonnainen päiväraha on taannut riittävän toimeentulon ja antanut mahdollisuuden viettää lomautuskuukaudet kotona Suomen Turussa nelivuotiaan Matilda-tyttären kanssa.
– En tunne ”sapattivapaastani” huonoa omaatuntoa. Olen tehnyt koko ikäni työtä ja maksanut verot sekä eläke- ynnä ay-maksut. Toki minulla on varasuunnitelma. Jos kokin työt laivalla loppuvat, voisin kiivetä rekan rattiin. Pääsisin taas laivalle, Vera Huolman nauraa.
Tallinnasta laivaan nousseita matkustajia kehotetaan täyttämään koronan jäljitystä ja seurantaa helpottava lomake, kun Helsinki alkaa siintää horisontissa. Perillä satamassa odottaa vielä koko laivamatkan edullisin tarjous: ilmainen koronatesti.
– Käyn testissä joka kerran, kun lähden laivalta kotiin. Tulos tulee sitten tekstiviestinä 12 tunnin sisällä. Meillä on ollut hyvä tilanne, henkilökunnastamme ainoastaan kaksi on saanut tartunnan, toinen viime ja toinen tänä keväänä, intendentti Åsa Brandt sanoo.
Kevään ennätys
M/s Finlandian päivän toinen lähtö Helsingistä Tallinnaan antaa jo osviittaa tulevasta. Kun ovet laivaan aukeavat, sisään ryntää vanttera joukko keski-ikäisiä uroksia. Perässä kipittävät nuoremmat ja jälkijoukoissa ikääntyneet ja jalkavaivaiset.
Etujoukoilla suunta on selkeä. Hetkessä Pub Telakan tiskin eteen muodostuu pitkä jono. Tiskin takana baarimestari Kjell Robertsson laskee vaahtopäistä tuoppeihin ja pyyhkii välillä hikeä visiiristään.
– Minun lisäksi laivalla töissä on toinen baarimestari tuolla ylhäällä kansiravintolassa. Kyllähän meidän päivä venyy puoleen yöhön saakka. Maissa olevat ravintolarajoitukset eivät koske ulkomaan liikenteessä olevia aluksia, Kjell Robertsson sanoo.
Korona tuntuu olevan kaukana. Ääntä riittää ja tuoppeja kumotaan. Hyvin ansaitun maljan voi nostaa rankan työviikon päätteeksi tai vaikkapa M/s Finlandian vastasyntyneen ennätyksen kunniaksi.
– Uusi kevään ennätys on nyt 662 matkustajaa, intendentti Åsa Brandt ynnää matkustajalistasta.
Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen ei odota vielä tältä kesältä kummoista tulosta.
– Kunhan päästään viime kesän lukemiin. Silloin kesä-elokuun aikana päästiin noin puoleen normaalikesien määristä. Näyttää siltä, että vuoden 2019 matkustajamäärät voitaisiin saavuttaa vasta vuonna 2023, Taru Keronen ennustaa
Missä maskit
Laivan Eckerö Marketin digitaaliset mainos- ja tarjouskyltit ovat vaihtuneet turva- ja hygieniaohjeisiin. Silti yllättävän moni kämmenselkäänsä parfyymia pirskotteleva leidi, viinilaatuja vertaileva pariskunta ja olutta hamstraava isäntämies liikkuu myymälässä ilman maskia.
Eckerö Marketin kassaa tuuraava intendentti Åsa Brandt on kehittänyt keinon muistuttaa vaatimuksesta, joka edellyttää kaikilta yli 12-vuotialta matkustajilta kasvomaskien käyttöä Eckerö Linen aluksilla.
– Kun tapaan maskittoman matkustajan, osoitan aina kädelläni omaa maskiani. Se toimii hyvin symbolina maskien tärkeydestä, oli sitten matkustajan kieli mikä tahansa. Suomalaiset käyttävät hyvin maskia, ulkomaalaiset eivät ihan yhtä tunnollisesti, Åsa Brandt sanoo.
M/s Finlandian kokous- ja loungetilat ammottavat tyhjyyttään. Ennen koronaa ne tarjosivat palveluja yli 200 asiakkaalle, mutta nyt asiakasmäärät ovat kymmenesosa aiemmasta.
Kokousvastaava Pirita Junttilan työajasta osa kuluukin yleisiä tiloja ja hyttejä siivoillen.
– Suomalaiset yritykset ovat käyttäneet tiloja jonkin verran. Täältä on haettu rauhaa ja tietysti myös turvaa koronatartunnalta. Tulevat Hanko-risteilyt ovat herätelleet muutaman hengen kaveriporukoita varaamaan tilojamme, Pirita Junttila sanoo.
Tallinnan satamassa laiva tyhjenee hetkessä. Jäljelle jää harvalukuinen miniristeilijöiden joukko. Tunkua ei ole odotettavissa päivän viimeiselle Helsingin lähdöllekään. Tulossa on vain parisataa matkustajaa.
– Tämän toukokuun viimeisen perjantain luvuksi jää 1800 matkustajaa. Se ei ole paljon, kun ennen koronaa kauniina kesäpäivänä vastaava luku olisi ollut yli 8000, Åsa Brandt laskee.
Kova kohtalo yhdistää
Samalla kun M/s Finlandia ottaa sisään Tallinnassa uusia matkustajia ja rahtia, satama-altaassa M/s Viking XPRS kääntää keulansa kohti Helsinkiä. Korona-aikaa kuvastaa hyvin se, että laivan kannelta puuttuva Tallinnalle hyvästejä heiluttavat matkustajat.
Eikä ihme. Viking Linella oli vielä vuoden 2019 tammi-huhtikuussa 1,6 miljoonaa matkustajaa. Tänä vuonna vastaava luku on vain runsaat 230 000 matkustajaa.
Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström harmittelee Suomen viranomaisten asettamia tiukkoja matkustusrajoituksia.
– Ne eivät ole yhdenmukaisia muun EU:n kanssa. On iso riski, että matkustuksen avautuessa Suomi tulee jäämään Euroopan peränpitäjiksi. Lomautukset jatkuvat alalla, jos ei matkustusta saada käynnistettyä.
Kun Viking XPRS pääsee aavalle, satamaan saapuu Tallink Siljan M/s Megastar. Ilmiö on sama kuin kilpailijalla, autiolla kannella ei näy kamerakaulaisia kaupungin silhuetin kuvaajia.
Tallink Siljan viestintäjohtajan Marika Nöjdin laskelmat näyttävät, että yhtiön laivoilla oli tämän vuoden tammi- ja huhtikuun välisenä aikana 83 prosenttia vähemmän matkustajia kuin vuoden 2020 vastaavana ajankohtana.
– Odotamme paljon suomalaisille tarkoitetulta Yön yli merellä -risteilyiltä sekä Maarianhaminan päivämatkoilta. Myös Ruotsi-kuplan risteilyt Tukholmasta Visbyhyn ja Ystadiin antavat toivetta paremmasta, Marika Nöjd sanoo.
Kello 18.30 M/s Finlandia lähtee takaisin Helsinkiin.
Baarimestari Kjell Robertsson nojailee tyhjään tiskiin, risteilyemäntä Satu Heikki desinfioi käytävän kaiteita, kokki Vera Huolman puhdistaa kansiravintolan pöytiä ja kokousvastaava Pirita Junttila siivoaa hyttiä.
Eroa viime vuoteen kuitenkin on. Epätoivon sijasta näköpiirissä siintää parempi tulevaisuus.