Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Membership service
Näytä alasivut

3.4.2022

Rahtilaivalla pärjäävät oma-aloitteiset ja itsenäiset ihmiset

TEKSTI: SAANA LAMMINSIVU KUVAT: LAURA-LAIVAN MIEHISTÖ

Pursimies Rain ja yliperämies Michael viihtynyt hyvin Langh Ship-varustamon M/s Lauralla. Rahtilaivatyö soveltuu heidän mielestään oma-aloitteisille ja itsenäisille ihmisille.

Menneenä talvena satoi paljon lunta. Se tiesi paljon kansitöitä Torniosta teräsrullia kuljettavan rahtilaivan miehistölle.

- Pidimme karvelit ja luukut puhtaina, ettei lunta tullut niskaan.

M/s Lauran kansiluukut toimivat hydrauliikkasysteemillä.

- Varmistimme, että luukut toimivat ja ettei niiden välissä ole lunta ja jäätä. Pidimme myös huolta siitä, että kaikkien on turvallista liikkua laivalla, pursimies Rain ja yliperämies Michael kuvailevat talvitöitä.

Jäitä pakkaa, jäitä hakkaa
 

M/s Lauralla on yhdeksän hengen vakituinen miehistö. Aluksella on myös aina välillä harjoittelijoita. Kannella työskentelee pursimies ja kaksi puolimatruusia. Talvi ei ole rahtilaivalla mitään lonkanheittoa, vaan raskasta merimiestyötä. Jäitä hakataan aluksesta irti käsivoimin.

- Koitamme ajaa laivaa talvipakkasilla niin rauhallisesti kuin pystymme, mutta jos tuulet ovat vastaisia, niin vettä voi roiskua melko paljon laivan kannelle, jolloin se jäätyy.

- Silloin ei auta, kuin tarttua työvälineisiin ja alkaa kilkutella jäitä pois, pursimies Rain kertoo.

Pursimies Rain työn touhussa.

Jäiden hakkaaminen vaatii voimia ja kestävyyttä. Joskus urakka vie useammankin tunnin. Minkälainen ihminen pärjää rahtilaivatyössä?

- Henkilön pitää olla aika itsenäinen. Hänellä pitää olla silmät auki ja katsottava, mitä ympärillä tapahtuu. Töitä pitää pystyä suunnittelemaan myös itse, eikä siten että joku on aina kertomassa, että mitä pitää tehdä, pursimies Rain tuumii.

- Oma-aloitteisuutta arvostetaan kyllä. Henkilön pitää pystyä työskentelemään itsenäisesti, ettei tarvitse olla aina valvovat silmät niskan takana kyttäämässä, yliperämies Michael puolestaan painottaa.

Neljän viikon törnin aikana käydään kaksi kertaa Hollannissa
 

Pursimies Rain ja yliperämies Michael viihtyvät rahtilaivatyössä.

- Työ on vaihtelevaa ja omalla tavallaan haastavaakin. Pidemmät vapaat törnin jälkeen ovat plussa, yliperämies Michael toteaa.

Samaa mieltä on pursimies Rain.

- 1:1-vuorottelu on hyvä: töissä saa tehdä töitä täysillä ja kotona saa olla rauhassa lomalla.

Törni, eli työjakso kestää neljä viikkoa, jonka jälkeen on saman verran vapaata.

Tornion satama talvella.

- M/s Laura-laiva on linjalaiva. Neljän viikon törnin aikana ehdimme käydä kaksi kertaa Torniosta Hollannissa.

Rain on työskennellyt merimiehenä yli 10 vuotta ja yliperämies Michael on purjehtinut päätoimisesti seitsemän - kahdeksan vuotta merikoulusta valmistumisensa jälkeen.

Tornion ja Hollannin väliä ajavalla laivalla on mukava työskennellä.

- Tälläkin linjalla on satamapysähdykset, mutta emme aja ihan niin niin minuuttiaikataulun mukaan kuin joillakin muilla laivoilla.

Torniossa isot lumikasat, Hollannissa tulppaanit kukkivat
 

Miehistön maissakäynnit jäivät koronapandemian aikaan vähiin - ja jopa täysin väliin.

- Emme käyneet edes Tornion päässä maissa koronapandemian aikana, miehet kertovat.

- Laivalla seurattiin ja noudatettiin visusti rajoituksia ja pidimme turvallisuudesta sekä hygieniasta tarkkaan huolta.

Rajoitusten purku helmikuun lopussa on tuonut laivatyöhön kaivattua vaihtelua.

- Viime viikonloppuna oli ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa mahdollista käydä hieman kaupungilla. Kävimme Tornion päässä keilaamassa.

Torniossa oli vielä suuret lumikinokset, mutta Hollannissa alkaa olla jo kevään merkit ilmassa.

Kevättä ilmassa Terneuzenissa.

- Ennen koronapandemiaa kävimme vahdin jälkeen Hollannissa maissa. Se on hieno maa esimerkiksi ajaa esimerkiksi fillarilla. Ihan erilainen paikka kuin Tornio, pursimies Rain vertailee.

- Torniossa on vielä isot lumikasat, mutta Hollannissa kukkivat tulppaanit ja on vihreää. Koronarajoituksia puretaan ja mennään jälleen parempaan suuntaan: kevät tulee, hän odottaa iloisena.

Kuuntele Merimiesradiosta pursimies Rainin ja yliperämies Michaelin haastattelu juttuna.