Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Membership service
Näytä alasivut

20.9.2020

Suomalainen miehistö toimi ammattimaisesti ja rauhallisesti M/s Amorellan evakuointitilanteessa: ”Näitä tilanteita varten olemme harjoitelleet”


Suuri kiitos myös Merivartiostolle ja Ålandstafikenin M/s Viggenille sekä Ahvenanmaan meripelastusseuran Krickanin miehistölle avusta miehistön ja matkustajien evakuoinnissa. Kaikki toimijat tekevät erittäin tärkeää ja kunnioitettavaa työtä.

Kaikki matkustajat on saatu evakuoitua Viking Linen M/s Amorella-laivalta, joka sai pohjakosketuksen Ahvenanmaan saaristossa sunnuntaina 20.9.2020 noin kello 12.50. Alus ajoi Järsön saaren rantaan tilanteen vakauttamiseksi ja alus on paikallaan tukevasti kiinni.

M/s Amorellan suomalainen miehistö toimi rauhallisesti koko operaation ajan. Henkilökunta kuulutti tilanteesta aluksella oleville suomeksi ja ruotsiksi. Kuulutukset ja matkustajien ohjeistaminen omalla äidinkielellään on tärkeää vakavissa onnettomuustilanteissa. Matkustaja-alusten henkilökunnan on pystyttävä kommunikoimaan matkustajien kanssa heidän omalla äidinkielellään.

- Henkilökunta tarjoili meille hedelmiä ja antoi ohjeita sekä opasti evakuoinnissa, aluksella olleet matkustajat tuovat esiin eri medioiden haastatteluissa.

M/s Amorellalla tunnelma oli karille ajosta huolimatta rauhallinen. Miehistö tiesi mitä pitää tehdä, sillä Suomen lipun alla olevilla aluksilla järjestetään säännöllisesti pelastautumisharjoituksia. Niissä käydään viikottain läpi erilaisia onnettomuustilanteita ja valmistaudutaan muun muassa matkustajien sekä miehistön evakuointiin alukselta. Miehistön jäsenille on annettu tehtäviä eri vastuin esimerkiksi aluksen evakuointia varten.

- Suomalainen henkilökunta on asiansa osaavaa ja motivoitunutta. Turvallisuus on tärkeää, ja kaikki harjoitukset otetaan tosissaan. Kiitos koko henkilökunnalle ammattimaisin ottein hoidetusta työstä, Viking Linen Merimies-Unionin jäsenten pääluottamusmies Tero Palokoski kiittää.

Suomenlahti on matala ja karikkoinen. M/s Amorella on ajautunut karille vastaavassa paikassa aiemminkin vuonna 2013. Tälläkin kertaa aluksen pohjakosketuksesta huolimatta M/s Amorella saatiin hienosti ohjattua matalikolle, jossa alus saatiin vakautettua. Ongelmista huolimatta alusta ohjattiin varmoin ottein ja päätöksin, josta aluksen miehistö on hyvä evakuoida.

- Tilanteessa on reagoitu nopeasti ja päättäväisesti miehistön puolelta, jotta matkustajien turvallisuus on taattu tässäkin tilanteessa. Suuri kiitos päällikölle ja hänen miehistölleen ammattimaisesta toiminnasta toteaa Suomen Laivanpäällystöliiton toiminnanjohtaja Johan Ramsland.

Erityisen vaativat olosuhteet työskennellä ovat olleet myös M/s Amorellan konehuoneessa.

- Konehuoneessa työskentelevät suomalaiset merimiehet ansaitsevat erityiskiitoksen, sillä he osaavat tehdä tarvittavia turvatoimia ja päätöksiä onnettomuustilanteissa sekä niin sanotuissa black outeissa, joita merillä toisinaan voi tapahtua. Tuolloin alus käytännössä ajautuu ohjauskyvyttömäksi esimerkiksi koneviasta johtuen. Tuolloin alus on juuri syytä ohjata esimerkiksi lähimmälle matalikolle, toteaa Suomen Konepäällystöliiton toiminnanjohtaja Robert Nyman.

Suomen Punainen Risti kertoo avanneensa evakuointikeskuksen Amorellalta evakuoitaville Maarianhaminaan. Strandnäsin koululle perustetussa kriisikeskuksessa on paikan päällä SPR:n 50 vapaaehtoista auttajaa, jonne matkustajat on kuljetettu linja-autolla.

- On todella hienoa, että Suomessa on vapaehtoistoimintaa ja se saadaan toimintaan näin lyhyellä aikataululla. Maarianhaminassa on kymmeniä ihmisiä paikan päällä auttamassa hätään joutuneita, suuri kiitos heille avusta ja työstä, Johan Ramsland kiittää.