Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Membership service
Näytä alasivut

6.10.2020

Uusi risteilylinja Helsingistä Kemiin? Viking Line tutkii mahdollisuuksia – laivoja on vapaana


TEKSTI: JUHANI ARO

Kansanedustaja Mikko Kärnä (kesk.) esitti koronan piiskaamia merimiehiä kohahduttaneen esityksen varustamoille sunnuntaina 4. lokakuuta.

- Avataan uusi risteilylinja Helsingistä Perämerelle Kemiin!

- Monelle matkailijalle Kemi on eksoottisempi kokemus kuin Tallinna tai Tukholma, jotka ovat jo tuttuja. Kemihän on Perämeren piilossa oleva helmi, jossa on paljon koettavaa Lumilinnasta jäänmurtaja Sampoon. Ympäristössä on myös mukavat retkeilymaastot ja karu arkkitehtuuri on myös näkemisen arvoinen. Olen aivan vakuuttunut, että tällaiselle viikonlopun kestävälle risteilyille olisi kyllä lähtijöitä. Laivan pitää toki poiketa sen verran Ruotsin puolella, että saadaan Tax-Free myymälöistä myynti toimimaan, mutta koronatilanteen vuoksi sieltä ei tarvitse ottaa matkustajia. Kehotan myös Kemin päättäjiä ottamaan asiasta kopin, Kärnä haastoi.

Merimies-lehti otti myös kopin asiasta ja selvitti asiaa.

Onko valmiutta, Kemi?
 

Käännymme ensin Kemin Satama Oy:n toimitusjohtajan Markku Raution puoleen ja kysymme, onko satamassa valmiuksia ottaa vastaan jättimäisiä risteilyaluksia.

- Kyllä on, Rautio vastaa.

- Syväväylä on 10 metriä ja tulevaisuudessa 12 metriä, jahka metsäyhtiöt saavat biotuotetehtaan investoinnit selviksi.

- Nykyään satama on ISPS-alue, joten matkustajaliikenne pitäisi eriyttää tavaraliikenteestä. Lisäksi matkustajille pitää rakentaa maihinnousua varten tarvittava infra ja liikenne Kemin keskustaan. Tästä on kymmenen kilometriä kaupunkiin, Rautio selvittää.

Rahaa siis tarvitaan. Mistä se löytyy? Pitääkö sataman kustantaa matkustajaputken rakentaminen?

- Hankaluutena tässä tulee se, että on esitetty alusmaksujen alentamista. Niistähän satama juuri tulonsa saa, Rautio sanoo.

Valtio ei tällä hetkellä ole valmis satsaamaan enää Kemiin lisää. Asiasta kertoi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) Merimies-lehdelle.

Iso biotuotetehdas tuntuu vievän kaikki rahat.

- Hulluja ideoita voi toki esittää. Markkinatutkimus pitäisi tehdä. Jos on kysyntää, mikä ettei, sanoo paljasjalkainen kemiläinen satamajohtaja Markku Rautio.

Mitä mieltä poliitikot?
 

Seuraavaksi täytyy kääntyä poliitikoiden puoleen. Hehän lopulta päättävät Kemin verorahojen käytöstä. Kaupungin suurin valtuustoryhmä on sosialidemokraatit. Sitten tulevat vasemmistoliittolaiset. Ensin Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Pertti Henttinen.

- Kuulostaa ihan toimeenpantavalta idealta. Meillähän käy silloin tällöin valtameriristeilijöitä silloin tällöin. Eri asia on, mitä nähtävää meillä on, Henttinen sanoo.

Kemiläiset sanovat Kemin olevan Lapin portin, josta todellinen tunturi vasta alkaa. Esimerkiksi Ylläkselle on lyhyt matka Kemistä. Siellä sijaisevat Merimiespalvelutoimiston Ylläs-mökit, joita merenkulkijat voivat vuokrata. Niiden lisäksi merenkulkijat voivat vuokrata myös Merimieseläkekassan Ylläs-mökkejä.

Kemistähän on erinomaiset jatkoyhteydet Lappiin ja vaikka takaisin Helsinkiin, jos laivaristeily ei enää maita.

- Lumilinna ja jäänmurtaja Sampo ovat tietysti nähtävyyksiä talveksi.

Mutta keskusteluja poliittisten ryhmien kanssa ei Henttisen mukaan ole käyty. Valmiuksia keskusteluun on piankin.

Olisimme haastatelleet myös kaupunginjohtajaa, mutta hän on viimeisiä päiviä virassaan ja siirtyy Salon kaupunginjohtajaksi.

Kemin demarien valtuustoryhmän puheenjohtaja Jukka Ikäläinenkin suhtautuu myönteisesti esitykseen. Valtuustoryhmä ja muut päättävät elimet eivät kuitenkaan ole olleet koolla asian tiimoilta.

- Henkilökohtaisesti olen pohtinut asiaa. Käytännön ongelmia on, mutta ajatuksena se on hyvä, Ikäläinen sanoo. Hän on myös Kemin Satama Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

- Mutta kemiläisille kannattaa esittää hullujakin ajatuksia. Emme me niitä heti tyrmää.

Entä varustamot?
 

Operaattorit, eli laivayhtiöt eivät ole itse suunnitelleet Helsinki-Kemi risteilyjä.

- Suunnitelmia ei ole, mutta silmät ja korvat pidetään auki. Ja kaikki kivet on toki käännettävä, sanoo tiedotuspäällikkö Christa Grönlund Viking Linelta.

Suunnitelmia ei ole tehty.

- Tutkimisen arvoinen idea on ilman muuta, Grönlund sanoo.

Viking Linen markkinointipäällikkö Kaj Takolander uskaltaa olla rohkeampi.

- Emme vielä ole tehneet suunnitelmia, mutta selvittelemme asioita, Takolander sanoo. Markkinatutkimuksen aloittamisestakaan ei ole tehty päätöstä.

- Alustava käsitys on, että kannattaa tutkia. Mutta ei tämä ihan lähitulevaisuudessa toteudu. Nyt ollaan ideointivaiheessa, mutta ei ajatus mahdotonkaan ole. Laivojakin on nyt vapaana, Takolander sanoo.

- Tuleville jäille ei valmista tule. Ilmeistä on, ettei ”vanhaan normaaliin” ole paluuta. Siksi täytyy ajatella uutta, Takolander summaa.

Tallink- Siljan Marika Nöjd sanoo yhtiön tutkivan kaikenlaisia vaihtoehtoja, mutta varsinaisia suunnitelmia Kemiin ei ole.

- Kemiin on pitkä matka. Puhutaan aika monen päivän risteilyistä. Tällä hetkellä ei saada ihmisiä edes Ahvenanmaalle. Avoimia olemme kaikelle ja laskelmia tehdään, sanoo Nöjd.

Käy kommentoimassa Ylen keskustelua!

Lue myös Ylen uutinen 6.10.2020: Miltä kuulostaisi Helsinki–Kemi-risteily ruotsinlaivalla? Viking Line ja Meri-Lapin Matkailu selvittävät Lapin-risteilyjen aloittamista. Yllä olevaa juttua voi kommentoida Ylen sivuilla keskiviikkoon 7.10.2020 kello 23 asti.