Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Membership service
Näytä alasivut

13.9.2018

Viking Linen Tampereen toimiston työntekijät toivovat toimiston jatkavan, koska Tallink Siljakin investoi uuteen myymälään Ratinassa

”Nuoret työntekijät pystyvät työskentelemään monipuolisesti niin verkossa, puhelinpalvelussa kuin myymälässä – siksi toiminnan tulee jatkua”

”Olisi ihanaa, jos Tampereella jatkuisi toimisto. Visiomme on, että tänne saisi lisää nuoria työntekijöitä sen jälkeen kun jäämme eläkkeelle, sillä tällä hetkellä nuorin työntekijämme osaa jo kaikki asiat. Hän voisi toimia toimiston vetäjänä. Pieni myymälä on raikas tuulahdus asiakkaille Tampereen keskustassa.”

Varustamon nykyinen konttori sijaitsee aivan Stockmannia vastapäätä Hämeenkadulla. Konttori on tyylikäs ja erottuu edukseen katukuvasta.

”On hyvä, että lähdimme vanhasta ja suuresta myymälästä pois tänne pienempiin tiloihin, niin saimme säästöä aikaan toimitilakustannuksissa. Nykyinen toimipiste sijaitsee aivan Tampereen ydinkeskustassa, missä ihmiset liikkuvat. Asiakkaat kertovat, että täällä on hyvä asioida.”

”Jos myymäläkuluista halutaan vielä säästää vielä lisää, niin meille olisi melko sama missä toimistomme olisi, kun se vain olisi Tampereen keskustassa ihmisten ilmoilla.” 

Asiakkaat kehuvat myymälää: monille matkan varaaminen netistä on mahdotonta

”Kaikki, jotka käyvät myymälässä sanovat, että on ihanaa, että olette täällä ja tänne pääsee, toisin kuin esimerkiksi aina varustamon puhelinpalveluun, jossa saattaa olla jonoa ja joka on maksullinen.”
 


 

Viking Linen puhelinpalvelussa työskentelee henkilöitä Suomessa Tampereella, Turussa, Helsingissä ja Virossa Tallinnassa. 

”Vanhusten lisäksi perheelliset asioivat meillä mielellään niin myymälässä kuin puhelimitsekin. Jos perheessä on esimerkiksi kolme lasta, on matkavarauksen tekeminen melko haastavaa, ellei jopa mahdotonta. Vielä vaikeampaa se on tehdä netissä itse, jos on esimerkiksi Tallinnassa pari yötä. Myymälässä tai puhelinpalvelussa pystymme hoitamaan asiat heille sujuvasti ja nopeasti.”

Myymälässä tehdään monipuolisesti töitä

”Teemme matkatoimistomyymälässä myös paljon muita töitä. Nuorimmalle työntekijällemme on asennettu kaikki netissä toimivat matkavarauspalvelut ja chat, eli hän pystyy tekemään töitä monipuolisesti ja ihan mistä käsin tahansa. Hän on työhönsä ja Tampereeseen sitoutunut, joten hänen ja uusien nuorien tulevaisuus on varustamolle tärkeää. Uusia, työhönsä sitoutuneita osaajia tarvitaan.”

”Uskomme vahvasti siihen, että toiminnan tulee olla elävää, eli ihmisten tulee kohdata. Pelkkä netti ja muu markkinointimateriaali ei riitä. Tampereen halki kulkeva Hämeenkatu on tällä hetkellä remontissa, mutta parin vuoden päästä ohi alkaa ajaa raitiovaunu, mikä lisää ihmisten kulkua myymälämme ohitse.”

Viking Linen Tampereen toimipisteen myymälässä työskentelee kolme vakituista työntekijää ja yksi henkilö, joka on toiminut neljä vuotta määräaikaisena. Hän on iältään porukan nuorin, reilusti alle 30-vuotias, joten hänellä olisi varustamon palveluksessa kokonainen työura edessä. 

”Hän muutti aikanaan Helsingistä Tampereelle Viking Linen työpaikan perässä ja on viihtynyt työssään todella hyvin ja asettunut nyt Tampereelle.”

”Kaikki toivomme sydämemme pohjasta, että ainakin nuorten tulevaisuus ja työ varustamossa taataan ja uusia nuoria osaajia rekrytoidaan. Varustamon Tampereen toimispiste on tärkeä ja se on sijaitsee siellä, missä asiakkaatkin ovat.”

Tampereen konttorissa työskentelee lisäksi kolmen henkilön myyntiosasto, jonka tulevaisuus on myös avoinna.

Tampereen konttorin työntekijät saivat kuulla yt-neuvotteluista 3. syyskuuta sisäisesti. Paikallinen sanomalehti Aamulehti uutisoi asiasta 13. syyskuuta.

”Aamulehdessä luki tänä aamuna, että maaorganisaatiota halutaan tehostaa, minkä johdosta halutaan aloittaa yt-neuvottelut. Mielestämme argumentaatio oli jollain lailla kylmä työntekijöitä kohtaan ja parempi olisi ollut vaikka kuulla, että toiminnasta halutaan säästää kuluja. Tehostaminen kuulostaa siltä, ettemme tekisi töitämme riittävän tehokkaasti.”