Kiinassa kovat karanteeni- ja turvatoimet koronapandemian johdosta

Finneco I ja sen sisarlaivojen valmistumisen aikaan loppukeväästä Kiinassa olivat vielä käytössä erittäin kovat rajoitukset, karanteenit ja muut turvatoimet koronapandemian johdosta.

Niin Finneco I lähdettiin ajamaan Kiinasta telakalta päällikkö Juhana Nurun, konepäällikön ja kiinalaismiehistön voimin Koreaan, Busanin redille. Busanissa muu miehistö saapui laivaan.

- Kiipesimme Finneco I:n kyytiin Busanissa 5. toukokuuta 2022, konepäällikkö Gustav Lindeman laskee.

- Busanista ajoimme ensin Kiinan Yantaihin, jossa kiinalaismiehistö jäi pois laivasta. Kiinasta otimme kyytiin paluulastin. Alus oli siis lastissa, kun lähdimme ajamaan kohti Suomea, selostaa puolestaan päällikkö Mikko Lindqvist.

Kiinasta purjehdittiin ensin Singaporeen.

- Singaporessa bunkrattiin, eli tankattiin polttoainetta ja otettiin kyytiin provianttia, eli miehistölle ruokaa ja juotavaa. Otimme matkalle mukaan juomavettä yli 5 kuutiota, että vesi ei lopu kesken.

- Ulkona lämpötila oli korkea, varjossa yli 40 astetta ja merivesi 32 asteista. Se on pohjoisen miehelle kyllä aika kova lämpötila, päällikkö naurahtaa.

Singaporesta lasketeltiin alas Intian valtamerta.

Finneco I:n komentosilta on kuin avaruusalus. Siiveltä siivelle on 40 metriä, eli merimatkan aikana oli hyvät tilat "saapastella".

- Kelit olivat hyvät koko matkan. On kuitenkin muistettava, että valtamerellä ollaan ikään kuin oman onnen varassa koko ajan. Ranta ei ole lähellä, eikä mikään muukaan apu, jos jotakin tulee.

Konepäällikkö Gustav Lindemanilla ja konepuolen miehistöllä piti kiirettä koko matkan ajan.

- Ei paljon ehditty olla ulkona kannella, vaan teimme töitä koko matkan ajan. Uudessa aluksessa on paljon koneita ja uutta tekniikkaa opeteltavana ja huollettavana.

Ja niinhän siinä kävi, että alus, jota ei ole suunniteltu suoraan trooppisiin olosuhteisiin kohtasi matkalla pieniä haasteita: aluksen jäähdytys ei jaksanut olla niin sanotusti mukana.

Suezilla kuluu Marlboroa


Intian valtamerestä kuitenkin selvittiin hyvin Suezin kanavalle.

- Suezin kanavassa jäätiin ankkuriin 12 tunniksi ja odotimme pohjoiseen suuntaavaa convoyta. Itse kanavan ajamisessa meni noin 10 tuntia.

Päällikkö Lindqvistin mielestä Suezin ajaminen sujuu melko jouhevasti nykyään.

- Kanavan alkupäässä on yksisuuntainen liikenne ja sitten se muuttuu kaksisuuntaiseksi.

- Muutoin kanavassa on samat kommervenkit kuin Suezissa ennenkin: Marlboroahan siinä kuluu paljon – mikä takaa sen sujuvan kulun.

Finneco I on jylhä näky ohittaessaan kesäistä rantaa Travemündessä. Kuva on merimies Mait Tootsin (M/s Finnwave) ottama.

Suezista selvittyä saavuttiin Eurooppaan. Ensimmäinen satama oli Belgian Zeebrügge, josta matkaa jatkettiin Antwerpeniin ja edelleen Saksaan Travemündeen ja sieltä Helsinkiin, jonne saavuttiin 20.6.2022.