Merimiehiltä vaaditaan kovaa fyysistä kuntoa

Suomen merikuljetusten on toimittava tilanteessa kuin tilanteessa. Suomalaiset merimiehet ja Suomen lipun alla purjehtivat alukset turvaavat Suomen tuonti- ja vientikuljetuksia. Suomalaisen miehistön määrä on turvattava ja saatava kasvuun, jotta pystymme ylläpitämään Suomen merikuljetusten huoltovarmuutta. Jokainen merimies, joka laivalla työskentelee, on maallemme elintärkeä erikoisammattilainen.

Suomalaisilta merimiehiltä vaaditaan kovaa kuntoa. Merimiehen työ on sekä fyysisesti että psyykkisesti raskasta. Suomen lipun alla purjehtivalla kuivarahtilaivalla törni, eli työjakso, saattaa kestää jopa kuusi viikkoa yhtä soittoa. Joskus törnit pidentyvät laivan reitistä, säästä tai vaihtoyhteyksistä johtuen. Miehistön saatavuus ja sairaslomien sijaisuudet aiheuttavat alusten miehistöille ylimääräisiä haasteita. Monesti laivan päälle on pakko jäädä, koska vaihtoparia ei ole. Suurimmat haasteet miehistön saatavuudessa esiintyy aluksilla, joissa tarvitaan erikoispätevyyksiä, kuten tuote- ja raakaöljytankkereilla sekä esimerkiksi jäänmurtajilla.

Video yllä: 2. perämies Milmar Margate M/s Prima Viking-alukselta käy tarkistamassa, että lastauksessa kaikki on kunnossa. Margate on työskennellyt Prima Shipping -varustamossa jo kahdeksan vuotta. Filippiiniläiset työntekijät työskentelevät suomalaisella rahtilaivalla kuusi kuukautta yhtä soittoa, jolloin Merimiespalvelutoimiston palvelut ovat tärkeitä. Netti ei toimi merellä, jolloin miehistö katsoo esimerkiksi Merimiespalvelutoimiston laivalle tuomia elokuvia.

M/s Prima Viking -aluksen päällikkö Oscar Eksten on työskennellyt merillä 24 vuotta. Hän asuu Houtskärissä. Päällikkö Eksten istuu messissä Merimiespalvelutoimiston tuomien elokuvien edessä. Pitkän törnin aikana elokuvia katsotaan kyllä. Myös omasta kunnosta huolehtiminen on tärkeää.