Aiheesta aiemmin ja mistä kyse: Hampurin sataman terminaalioperaattoria (HHLA) ei saa myydä Kiinan valtionyhtiö Coscolle

TEKSTI JA KUVAT: SAANA LAMMINSIVU

Saksalainen Tagesschau uutisoi 25.10.2022, että saksalaiset ministeriöt olisivat taipumassa siihen, että Kiinan valtion omistama jättivarustamo Cosco (China Ocean Shipping Company) voisi ottaa haltuunsa ”vain” 24,9 prosenttia Tollerortin terminaalin operaattorista, HHLA:sta, aiemmin suunnitellun 35 prosentin sijaan. Tiedotusvälineiden mukaan ministeriöt ovat sopineet, että Coscolla pitäisi olla vähemmän osakkeita ja siten vähemmän vaikutusvaltaa.

Saksassa ollaan enemmän kuin sinisilmäisiä Kiinan suhteen ja tekemässä mitä suurin virhe, jos terminaalioperaattorista myydään palakin kiinalaisille. Miksi Hampurin sataman toimintoja pitää ylipäätään myydä Euroopan ulkopuolisille omistajille? Olemme jo aiemmissa Kiinan yrityskaupoissa nähneet kuinka yritysten omistusosuudet - ja sen myötä oman inframme hallinta - valuvat pala palalta maailman tiukimmin kontrolloilluimmille yhteiskunnille: kun pirulle antaa pikkusormen, se vie koko käden.

Alla olevassa videossa HHLA:n satamanostureita Hampurin satamassa.