Merimies-Unionin pääluottamusmies Turo Ihalainen: Juha Viitalasta eduskunta saisi pätevän merenkulun puolestapuhujan

TEKSTI JA KUVAT: JUHA GRANATH

UPM:n Rauman tehtaan työsuojeluvaltuutettu ja kansanedustajaehdokas Juha Viitala on noussut demarien kärkiehdokkaaksi Raumalla.

- Olen vientiteollisuuden puolestapuhuja. Työ eduskunnan merityöryhmässä kiinnostaa, sillä Suomesta tavarat lähtevät maailmalle laivalla, Juha Viitala sanoo.

Ehdokas Viitalan tavoite on lähellä. Eduskunnan merityöryhmän puheenjohtaja, raumalainen Kristiina Salonen (sd) siirtyy Satakunnan maakuntajohtajaksi ja jättää vaalikentälle 10 000 äänen potin.

Kaksi raumalaismiestä istahtaa vanhassa Raumassa Kuninkaankadun varren Kontio-kahvilan peräpöytään. Yleensä tähän aikaan vuodesta raumalaiset jaaritukset käyvät läpi jääkiekkoseura Lukon saumat kevään ratkaisupelissä, mutta nyt aihe on vähintään yhtä tärkeä: eduskuntavaalit.

- Olen kannattanut Lukkoa koko ikäni intohimoisesti. Viitalan Juhaa kannatan myös täysillä, vaikka liityin hänen tukiryhmäänsä vasta pari kuukautta sitten, Merimies-Unionin OSM Ship Managementin pääluottamusmies Turo Ihalainen vakuuttaa (kuvassa vasemmalla).

Vastapäätä istuva demarien kansanedustajaehdokas ja UPM:n Rauman tehtaan työsuojeluvaltuutettu Juha Viitala vannoo myös Lukon nimiin, vaikka Kajaanissa syntyneenä ja polvenkorkuisena Raumalle muuttaneena onkin ”tullista tullut”.

- Raumalaistumiseni alkoi Lukon junioreissa. Muutamana vuotena sain parhaan puolustajan palkinnon, mutta merkityksellisin pysti oli Mölli Keinosen mukaan nimetty herrasmiespalkinto. Harmi, että se oli kiertopalkinto. Jouduin antamaan sen seuraavana vuonna pois.

10 000 äänen potti jaossa


Rauman Lukon jokakeväinen tavoite on Suomen mestaruus. Parivaljakko Viitala-Ihalaisen tämän kevään tavoite on saada eduskuntaan merenkulun puolestapuhuja, joka jatkaa eduskunnan merityöryhmän raumalaisen puheenjohtajan Kristiina Salosen ansiokasta työtä.

Tavoite on kova, mutta ei mahdoton. Eduskunnan jättävältä ja Satakunnan maakuntajohtajaksi siirtyvältä Kristiina Saloselta jää kentälle 10 000 ääntä. Se on yhtä paljon kuin kaksi loppuunmyytyä Lukko-Ässät-peliä. 

- Olen tukiryhmäni kanssa tehnyt valtavasti työtä, jotta jokainen Kristiinan ääni jää Raumalle. Totta kai merityöryhmän jäsenyys kiinnostaa. Minulla on ollut Kristiinan kautta kontakteja eduskuntaan ja siellä tehtyihin lakivalmisteluihin, Juha Viitala sanoo.

Satakunta on kovien miesten ja naisten maakunta. Vankan teollisuushistoriansa ansiosta sen valtapuolue on Suomen Sosialidemokraattinen Puolue (SDP). Viime eduskuntavaaleissa demarit saivat Satakunnan vaalipiirin kahdeksasta paikasta kolme. Raumalla SDP on selvästi suurin puolue.

Turo Ihalaisen mielestä Arkadianmäki tarvitsee kansanedustajan, joka tuntee työelämän hyvät, mutta myös sen raadolliset puolet.

- Aika harva siellä istuvista on ollut tehtaalla työssä tai lapion varressa kiinni. Pitkän ay-uramme aikana olemme Juhan kanssa keitetty samoissa sopissa. Juhan etu on, että monet yt-neuvottelut läpikäyneenä hän tietää, miten sopimuksista neuvotellaan ja miten päätöksiä tehdään.

Turo Ihalainen ei tunnu olevan ajatuksineen yksin, sillä paikallinen valtalehti Länsi-Suomi nosti Juha Viitalan demarien kärkiehdokkaaksi Raumalla.

- Olen hieman jäävi itse arvioimaan tilannetta, Viitala tuumaa.

- Kyllä Juha on kärkiehdokas. Ilman muuta, Turo kuittaa.

Yksituumaisuuteen tottunut kaksikko hätkähtää, kun he huomaavat olevansa hieman eri mieltä. Yhteinen sävel löytyy kuitenkin silmänräpäyksessä.

- Meillä on sama arvomaailma. Heikomman puolta pidetään joka tilanteessa, Viitala ja Ihalainen vakuuttavat.

Leikkauspuheet ihmetyttävät


Rauman merenkulun ympärille rakentuneen meriklusterin merkitys on suuri koko maakunnassa. Juha Viitala muistuttaa, että Satakunnassa asuu vain neljä prosenttia maamme väestöstä, mutta siellä tehdään kahdeksan ja laivataan kymmenen prosenttia Suomen vientituotteista.

- Turon kautta olen oppinut ymmärtämään, mitä tapahtuu, kun laiva lähtee laiturista. Oma vahvuusalueeni on se, miten tavara saadaan laivaan. Vaalityöni paikallisia kärkiteemoja ovat mm. raide- ja tieliikenteen kehittäminen, jotta tavaraa kulkee satamaan paljon ja sujuvasti.

Turo Ihalainen muistuttaa huoltovarmuuden tärkeydestä raumalaisesta näkökulmasta.

- Meillä on täällä telakat, ydinvoimalat ja merenkulkualan koulutukset. Huoltovarmuuden takaaminen vaatii myös suomalaisen lipun alla seilaavaa tonnistoa. Minua ihmetyttää kokoomuksen puheet merenkulun tukijärjestelmien leikkauksista nyt, kun Euroopassa on sota.

Kansaedustajaehdokas Viitalan mielestä Suomen lipun alla ja suomalaisessa määräysvallassa oleva kauppalaivasto on Suomelle elintärkeä jo pelkästään maan sijainnin perusteella.

- Käytännössä me olemme Itämeren takainen saarivaltio. Venäjän hyökkäyssota on tiukentanut itärajan miltei umpeen. Suomella ei ole oikein muuta reittiä maailmalle kuin meriväylä. Se meidän on turvattava kaikin keinoin, ja sen turvaaminen pitää olla myös omissa käsissämme.

Jos Rauma ja meri tarjoaa kansanedustajaehdokkaalle oivan vaaliteeman, se tarjoaa työtä maakunnan väelle niin merenkulun, laivanrakennuksen, logistiikan kuin bisneksenkin saralla.