Laiva-akkujen avulla päästöt nollaan satamissa

Itämeren suurimmista rahtilaivoista, Finneco I:sta, Finneco II:sta ja Finneco III:sta, löytyy uutta tekniikkaa, jota käyttöönotetaan, testataan ja edelleen kehitetään. Tästä syystä Finneco II konehuoneesta löytyy suuria akkuja.

– Finneco II:ssa olevien litiumioni-akkujen kapasiteetti on 5 MW. Akkuja ladataan merimatkan aikana ja käytetään satamissa, jonka ansiosta satamakäyntien päästöt saadaan nollaan.

Laiva-akut ovat uutta tekniikkaa ja niiden käyttö vaatii miehistöltä uuden tekniikan opettelua.

– Akut ovat toimineet toistaiseksi hyvin. Akkutekniikka on kuitenkin uutta ja sisältää useita turvallisuuskysymyksiä. Akkuhuonetta ei saa päästää lämpiämään, vaan sitä jäähdytetään koko ajan. Etenkin kesähelteillä on pidettävä huolta, että lämpö ei pääse kohoamaan.