Rahtipurjealus Estelle - pienyrittämisen ammattikoulu

Yrittäjän taidot Mälkiä kertoo saaneensa yllättävältä suunnalta. Reilun Kaupan rahtipurjealus Estelle tarjosi oppeja pienyrittäjyyteen ja ympäristöjärjestö Greenpeace opetti kansainvälisen liiketoiminnan lakeja.

- Aloin kunnostaa kavereideni kanssa 1980-luvun puolivälissä moottorilaiva Estellestä purjehduskelpoista alusta. Ajatus oli tehdä siitä kehitysmaakaupan lippulaiva, jolla kuljetetaan mm. avustustavaraa Euroopasta kehitysmaihin, Mälkiä muistelee.

Estelleä kunnostettiin 15 vuotta. Vuonna 2002 se lähti ensimmäiselle reissulleen Afrikkaan. Myöhemmin Estelle myytiin ruotsalaiselle aktivistijärjestölle, joka lähti viemään avustuslastia Gazaan. Israelin laivasto valtasi aluksen, ja siitä lähtien Estelle on ollut takavarikoituna Israelissa.

Jussi Mälkiän ainoaksi purjehdusmatkaksi Estellellä jäi vuoden 2003 Tall Ships Races purjehdus Puolasta Turkuun.

- Olin siirtynyt jo vuosia aiemmin vetämään Meriaura Oy:n liiketoimintoja. Estellestä tuli kuitenkin minulle pienyrittämisen ammattikoulu. Siellä oli oikein suomalainen meininki. Kaikki työt tehtiin itse ja käsityö oli arvossaan, Jussi Mälkiä sanoo. 

Greenpeacesta tuli Jussi Mälkiän kansainvälisen liiketoiminnan korkeakoulu. Mies vietti pitkiä aikoja Itämerellä kampanjoimassa ydinaseita vastaan, kuvaamassa toisessa maailmasodassa upotettujen alusten kaasuvuotoja sekä vaatimassa teollisuuslaitosten päästöjen rajoittamista.

- Olin ensin vapaaehtoinen, mutta ajan myötä Greenpeace alkoi maksaa palkkaa. Järjestö on kuin iso globaali firma: paljon osastoja, selkeä marssijärjestys. Estelle ja Greenpeace olivat hienoja työyhteisöjä. Siinä huomasi, että työt voi tehdä monella tavalla, Jussi Mälkiä sanoo.

Luovaa ajattelua merenkulkuun


Neuvostoliiton romahdus 1990-luvun alussa tarjosi Meriauran kaltaiselle pienelle varustamolle uusia mahdollisuuksia merikuljetusten piirissä. Asiakaskunta laajeni, aluksia vuokrattiin ja ostettiin lisää. Yrityksestä kasvoi konserni. 

Jussi Mälkiän mukaan 2000-luku meni vauhdilla, eikä koronakaan purrut pahasti. Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainaan sen sijaan tekee tulevaisuuden sumeaksi.

- Jos kolmatta maailmansotaa ei syty, Itämeren tulevaisuus on hyvä. Olemme siellä paikallinen toimija ja pystymme kehittämään lähes hiilineutraaleja kuljetusmuotoja. Tätä kehitystä haluamme Itämerellä jatkaa ja vielä kiihdyttää entisestään.

Jussi Mälkiä peräänkuuluttaa luovaa ajattelua merenkulkuun. Vanhat tarpeettomat tavat on kyseenalaistettava, ympäristöajattelu saatava avoimemmaksi, yhteisöllisyyttä ja hyvää hallintoa on edistettävä.

- Meriaurassa tätä ajattelua on, mutta kuinka paljon muualla, en tiedä. Mielestäni pientonnistossa luovuus toimii paremmin. Siellä kokonaisuuden hallinta ja ymmärtäminen on helpompaa, Mälkiä sanoo.

Jussi Mälkiän takavuosien haave oli, että merenkulku siirtyy biotalouden piiriin. Greenpeace kustansi 1990-luvun alussa Meriauran ensimmäiset hiilineutraalikokeilut, kun järjestö maksoi Aura-hinaajan biodieselit, aurinkopaneelit ja tuulihyrrät.

- Touhuamme koko ajan enemmän ja enemmän bioöljyjen kanssa. Biotalous on kestävää taloutta. Kuljetamme paljon biotalouden tuotteita kuten elintarvikeviljaa, lannoitteita ja biomassaa. Hiilineutraalius ei ole niin kaukana kuin usein luullaan, Jussi Mälkiä sanoo.

Entisen ympäristöaktivistin ja nykyisen merenkulkuneuvoksen ajatukset ovat herättäneet jo vastakaikua bisnespiireissä. Jussi Mälkiä valittiin vuoden 2022 turkulaiseksi liikemieheksi.