Maersk tilannut 18 suurta metanolikäyttöistä alusta Aasiasta

Metanolilla eteenpäin menee esimerkiksi Maersk, joka tilasi vuoden 2023 lopussa Aasian ja Euroopan väliselle linjalle 18 suurta alusta, jotka ovat metanolikäyttöisiä (plus biodiesel ja perinteinen polttoaine). Vuoden 2023 kesäkuussa Maerskilla on kaikkiaan 25 metanolikäyttöistä alusta tilauksessa

18. syyskuuta 2024 Maersk ilmoitti tehneensä merkittävän askeleen metanolin bunkraamisessa (simulaatio) Japanissa Yokohaman satamassa. Siellä Maerskin uudisrakennussarjan viides metanoli-hybridi alus nimeltään Alette Maersk bunkrattiin japanilaisesta metanolitankkeri Eikamarusta. Lue tarkemmin tästä.

Pohjoismaissa ei ole vielä laajaa sähköisen metanolin valmistus- ja jakeluinfraa. Elokuussa 2024 tanskalainen energiayhtiö Orstedt ilmoitti lopettavansa vihreän metanolin tuotantolaitoksen suunnittelun Tanskassa vedoten vähäiseen kiinnostukseen markkinoilla.

- Ilmeisesti Tanskaan suunniteltu metanolin tuotantolaitos oli alun alkaen mitoiltaan liian pieni ja sijaitsee alueella, jossa ei ole saatavilla edullista vihreää sähköä vedyn valmistukseen, LUT:n energiatehokkuuden professori Jero Ahola epäilee.

Kuvassa alla Wasaline-varustamon Aurora Botnia -laiva, joka purjehtii Vaasan ja Uumajan välillä. Kuva: Wasaline

Ruotsalainen Liquid Wind -niminen yhtiö kehittää sähköpolttoaineita. Hankkeessa mukana on jo Suomesta Wasaline, joka tiedotti maaliskuussa 2024:

”Liquid Wind, Umeå Energi ja Wasaline tutkivat yhdessä mahdollisuuksia ajaa maailman pohjoisinta laivayhtiötä Wasalinen FlagshipTHREE:n e-metanolilla Uumajasta. Wasalinen hybridialus Aurora Botnia on jo varustettu monipolttoainemoottoreilla ja akuilla. Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteena on poistaa nettona kokonaan hiilidioksidipäästöt Suomen Vaasan ja Ruotsin Uumajan välisestä laivaliikenteestä.”

Katso tästä Liquid Windin animaatio, kuinka e-metanolia valmistetaan.

Jäämme odottamaan lisää uutisia kuinka sähköisen, eli e-metanolin, kehittäminen, valmistus ja käyttöönotto sujuvat Suomessa sekä Skandinaviassa.