KUVAT: Marko Taipalus ja Poppe Heinonen / Naantalin satamavalvojat
Naantalin satamassa ovat käynnissä mittavat laajennustyöt. Finnlines tuo Suomen lipun alle uusia Superstar-luokan rahti-matkustaja-aluksia, jotka aloittavat syksyllä Naantali–Långäs–Kapellskär -reitillä. Superstar ropaxien rahtikapasiteetti 5 200 kaistametriä, eli esimerkiksi 250 rekkaa ja 200 henkilöautoa. Matkustajia yhden aluksen kyytiin voidaan ottaa 1 100.
Finnlinesin kaksi uutta Superstar ropaxia, M/s Finnsirius ja M/s Finncanopus, aloittavat syksyllä liikenteessä. Sitä varten Naantalin sataman parkkialueita laajennetaan ja satamaterminaali remontoidaan uuteen uskoon. Henkilömatkustajat kulkevat jatkossa terminaalin kautta laivaan kuten lentokentällä. Terminaalista matkustajat kuljetetaan laivaan bussilla.
Kulkemisesta pyritään tekemään mahdollisimman sujuvaa. Risteilymatkustajat kuljetetaan satamaterminaalista suoraan bussilla laivaan. Henkilöajoneuvot ja raskas liikenne kulkevat laivaan kuten tähänkin saakka.
Naantalin sataman laajennus ja liikennejärjestelyiden muutos tuovat Naantaliin jopa 1 100 matkustajaa per lähtö. Opastamisen ja neuvonnan tarve lisääntyy. Matkustajat ohjataan jatkossa satamaterminaaliin, johon tulee lentokenttää muistuttavat automaattiset matkajärjestelytoiminnot, mutta pienemmässä mittakaavassa.
Matkantekoa sujuvoitetaan automatisaation avulla, mutta terminaalihenkilökuntaa tarvitaan ilman muuta myös jatkossa.
- Turvatarkastus tehdään tarvittaessa. Turvatarkastukset tulevat kasvamaan jonkin verran kasvavan matkustajamäärän johdosta. Turvatarkastuksessa käytetään Traficomin lomaketta, jossa kysytään matkustajan henkilötiedot ja matkalippu sekä kysytään hieman matkan syytä ynnä muuta.
Naantalin satama on nykyisin yksi Suomen merkittävimmistä rahtiliikenteen satamista, jonka kautta on kulkenut parhaimmillaan vuosittain lähes yhdeksän miljoonaa tonnia tavaraa. Naantali kuuluu euroopanlaajuisen TEN-T-ydinverkon satamiin Suomessa ja Naantalia pidetään myös huoltovarmuuskriittisenä satamana. Ukrainan sodan kiristymisen seurauksena näkökulma on saanut yhä korostuneemman merkityksen.
Naantalin satama syntyi luonnostaan syvän vesiväylän päähän. Mikä parasta, Naantalin satama pysyy talvella sulana suhteellisen pitkään. Naantalin sataman teollinen toiminta alkoi 1948 Valtion polttoainevarastosta, josta syntyi Neste Oy. Öljynjalostamon ja sataman toiminnan alkaessa 1957 käynnistyi varsinainen satamatoiminta.
Satama-alueella toimi jo ennen sataman varsinaista syntyä suurteollisuutta, joista osa on vielä tänäkin merkittäviä toimijoita. Naantalin satamassa seisoo törröttävät suuret viljasiilot, joissa on valtion viljavarastot (nykyisin Suomen Viljava). Entinen Imatran Voiman voimalaitos kulkee tänä päivänä puolestaan nimellä Turun Seudun Energiantuotanto ja Mobil Oil tunnetaan puolestaan Exxon Mobilina, jonka isot säiliöt ovat aivan satamaan johtavan tien kupeessa.
- Naantalin satamaan rakennettiin myös Stevenan uusi sementtisiilo, satamavalvoja Poppe Heinonen esittelee toiminnan laajentumista.
Suomen Viljavan omistamat viljasiilot seisovat Naantalin satamassa. Ne ovat Suomen suurimmat viljasiilot 230 000 tonnin kapasiteetillaan.
Naantalin satamassa ehdottomasti mainitsemisen arvoista on huoltovarmuuden kannalta myös Rederi AB Lillgardin omistama rop-ro-alus M/s Fjärdvägen, joka liikennöi Naantalin ja Ahvenanmaan Långnäsin välillä. Aluksen kyydissä kuljetetaan paljon rahtia Suomen ja Ahvenanmaan välilllä.
Naantalin sataman portinvartijana toimii satamavalvoja Poppe Heinonen, joka on yksi Naantalin 10 satamavalvojasta. Satamavalvojien väliaikainen ”valvomo” on satamaan johtavan pääportin vieressä. Satamaterminaaliin valmistuu uudet sosiaalitilat ensi syksyksi, jonne satamavalvojat siirtyvät ja nykyinen evakkopiste pääportilla jää varapaikaksi. Satamavalvojat seuraavat ja tunnistavat jokaisen satamaan saapuvan tai sieltä lähtevän ajoneuvon.
- Satamavalvojat hoitavat sataman kulunvalvontaa ja myönnämme kulkuluvat satamaan sekä hallinnoimme kulunvalvontaohjelmaa. Suoritamme satamassa laaja-alaisesti muutakin kulunvalvontaa ja opastamme ihmisiä.
Satamavalvojat suorittavat myös satamaan saapuvien laivojen liikenteenohjaamista ja määräävät laituripaikkoja.
- Laituripaikat jaetaan tiettyjen sääntöjen mukaan. Niistä vastaan liikennepäällikkö, mutta myös satamavalvojilla on aika paljon omaakin vastuuta, että mihin laivat laitetaan missäkin järjestyksessä.
- Satamavalvojat ovat aina olleet sataman tietotoimisto, joille soitetaan mitä erinäisimmistä asioista, joista opastamme. Pidämme satamassa silmät auki kulkiessamme ja hoidamme kaikenlaista poikkeamaraportointia.
Satamavalvojat hoitavat Naantalin satamaan saapuvien alusten kiinnitykset ja irrotukset.
- Hoidamme lisäksi aluspalveluita, eli annamme laivoille vettä ja sähköä. Talvisin harjaamme välillä autolauttojen kansia.
Satamavalvojien työ on liikkuvaista. Satamassa suoritetaan erilaisia työtehtäviä koko työvuoron ajan. Poppe Heinonen pitää Naantalin satamavalvojien työvuorojärjestelmää toimivana.
- Työvuoromme on 12 tuntia keskeytymättömällä systeemillä (yöt ja päivät). Työjaksomme kestää viisi vuorokautta, jonka jälkeen on saman verran vapaata. Tykkään työmme vuorottelusta ja se sopii hyvin omaan elämäntilanteeseeni, Heinonen kertoo.
Satamavalvojat ovat sataman monitoimitalkkareita, sillä he hallitsevat myös kauhakuormaajien ajon.
- Välillä teemme kauhakuormaajilla erilaisia nostotöitä ja harjaamme keväisin kenttiä, jos siellä on jotain lastijäämiä ynnä muuta. Talvella on lumitöitä. Osa alueistamme on ulkoistettu lumitöiden puolesta, mutta osan hoidamme itse. Kun satama-alue laajenee ja tulee enemmän matkustajia, on lumitöissäkin suurempi työ jatkossa, Poppe Heinonen arvelee.
Satamavalvojat hoitavat Naantalissa myös venepalvelua ja kuljettavat luotsin luotsikutterilla laivaan.
- Suuri osa luotseista saapuu Naantaliin Utöstä, mutta myös Hangosta ja Isokarista. Luotsikutteria ajetaan pisimmillään noin 10 mailia per sivu ja normaali matka on sellaiset kuusi mailia.
Luotsikutterin ajo vaatii pätevyyskirjat. Poppe Heinonen kävi aikoinaan Turun merikoulun ja opiskeli perämiesluokan ja työskenteli hetken merillä ennen kuin jäi Naantalin satamaan töihin. Naantalin sataman palveluksessa hän on ollut nyt 12 vuotta.
Luotsikutterin ajo on vähentynyt viimeisen vuoden aikana, kun Neste ilmoitti marraskuussa 2020 Neste lakkauttavansa Naantalin jalostamon toiminnan. Naantaliin jätettiin jäljelle vain terminaali- ja satamatoiminnot jalostamon viereisellä Tupavuoren säiliöalueella. Nesteen toimintojen vähentymisen myötä myös luotsikutteriajo vähentyi. Kutteri on Finnpilotin omistuksessa, jota satama on aiemmin vuokrannut. Tällä hetkellä satama tarjoaa miehistöä, eli Finnpilot voi tarvittaessa tilata miehistöä luotsiajoihin. Finnpilotin Turussa sijainnut luotsiasema muutti Turusta Naantalin sataman terminaaliin.
Nesteen Naantalin jalostamon lopetusuutinen oli suuri isku paitsi Naantalille, myös suomalaisille. Ukrainan sodan myötä Suomen omien öljykuljetusten turvaaminen ja öljyn varastointi huoltovarmuusnäkökulmasta ovat jälleen ajankohtaisempia kuin vuosikymmeniin.
Kuva alla: Nesteen Naantalin jalostamon alue. Kuva: Neste Oyj
Naantalissa sijaitsee yhä amerikkalaisen Exxon Mobilen Naantalin voiteluainetehdas (ExxonMobil Finland), joka perustettiin sataman kupeeseen 1957. Tehdas on Euroopan suurin moottori- ja vaihteistoöljyjä ja laivaöljyjäkin valmistava tehdas.
Voiteluöljyä kuljettavan tankkerin tulo satamaan tietää satamavalvojille öljypuomitustyötä. Se on suuri ja raskas työ. Voiteluöljylaivan ympärille vedetään veneestä käsin öljypuomi.
- Meillä on suhteellisen uusi alumiinivene, jolla pystymme vetämään öljypuomin aluksen ympärille. Öljypuomin vetäminen on vielä helppoa, mutta sen märkänä ja kylmänä takaisin kelaaminen hyvin raskasta.
Naantalissa öljypuomi kelataan koneella takaisin rullaksi. Koneellinen kelaus helpottaa työtä, sillä joissakin satamissa öljypuomi nostellaan käsin märkänä ylös konttiin kuivumaan. Työ vaatii kovaa fyysistä voimaa ja sisua, kun kankea ja kylmästä koppura puomi pitää nostaa ylös kuivumaan. Heikompivoimainen ei työhön edes pysty.
Kuvassa alla: Luonnonmaan telakka
Satamavalvojat, jos ketkä, tietävät mitä tuotteita Naantalin sataman kautta kuljetetaan.
- Merkittävimpiä tuotteita ovat erilaiset viljat. Haketta saapuu myös paljon, jota poltetaan Turun Seudun Energian voimalaitoksessa. Hiiltä ei ole alasajettu kokonaan, vaan sitä saapuu edelleen Ukrainan sodan johdosta, Poppe Heinonen viittoilee satamassa.
- Naantalin satama on yksi merkittävimmistä sementin tuontisatamista. Vuonna 2022 sementtiä tuotiin Naantalin sataman kautta lähes 160 000 tonnia.
Naantaliin valmistui Stevena Oy:lle viime lokakuussa uusi sementtiterminaali, joka kasvatti sementin varastointikapasiteettia merkittävästi. Terminaalin varastointikapasiteetti lähes kaksinkertaistui noin 10.000 m3:een.
- Myös suolaa tulee myös aika paljon. Sitten on pienempiä määriä soodaa, soraa ja kipsiä - milloin mitäkin. Luonnonmaan puolelle ajetaan aika paljon romua ja kierrätyslasia.
Kuvassa vasemmalta Marko Taipalus (Naantalin satama), Mikael Rainosalo (Kokkola), Tapio Ristimäki (Pori), Poppe Heinonen (Naantali) ja Jorma Sipari (Turun satama).
Satama-alan osasto piti Naantalissa loppuvuodesta 2022 syyskokouksen, jonka aikana tutustuttiin muutostöiden kourissa olevaan Naantalin satamaan. Naantalin satamaa esitteli satamavalvoja Poppo Heinonen. Seikkaperäisen satamakierroksen päätteeksi pidettiin satamavalvojien syyskokous Naantalin kylpylässä. Siinä riittikin asiaa, sillä kokous venyi aina iltayhdeksään. Kokouksessa ei jaariteltu turhia, mutta käytiin läpi kuulumisia Suomen eri satamista. Satamat ovat Suomen liikenteen solmukohtia.
- Satama-alan osasto tarjoaa hyvän yhteydenpidon ja ajatustenvaihdon foorumin eri satamien välillä. Satamavalvojien on hyvä tuntea muitakin satamia kuin omansa. Jokaisessa satamassa on omat toimintatapansa, paikalla olleet kokousedustajat toivat esiin. Kuvassa satama-alan osaston puheenjohtaja Tapio Ristimäki esittelee asiaa, Jorma Sipari Turun satamasta kuuntelee tarkkana.
- Ihmisiä on hyvä tiedottaa eri asioista. Voimme ottaa oppia toistemme kivistä kengissä ja toisinpäin. Hyviä toimintatapoja kannattaa aina kehittää laajemmalti. Satamavalvojat ovat toisilleen tärkeä tukiryhmä.