Luotsi kyyditään luotsikutterilla laivaan

Satamavalvojat hoitavat Naantalissa myös venepalvelua ja kuljettavat luotsin luotsikutterilla laivaan.

- Suuri osa luotseista saapuu Naantaliin Utöstä, mutta myös Hangosta ja Isokarista. Luotsikutteria ajetaan pisimmillään noin 10 mailia per sivu ja normaali matka on sellaiset kuusi mailia.

Luotsikutterin ajo vaatii pätevyyskirjat. Poppe Heinonen kävi aikoinaan Turun merikoulun ja opiskeli perämiesluokan ja työskenteli hetken merillä ennen kuin jäi Naantalin satamaan töihin. Naantalin sataman palveluksessa hän on ollut nyt 12 vuotta.

Luotsikutterin ajo on vähentynyt viimeisen vuoden aikana, kun Neste ilmoitti marraskuussa 2020 Neste lakkauttavansa Naantalin jalostamon toiminnan. Naantaliin jätettiin jäljelle vain terminaali- ja satamatoiminnot jalostamon viereisellä Tupavuoren säiliöalueella. Nesteen toimintojen vähentymisen myötä myös luotsikutteriajo vähentyi. Kutteri on Finnpilotin omistuksessa, jota satama on aiemmin vuokrannut. Tällä hetkellä satama tarjoaa miehistöä, eli Finnpilot voi tarvittaessa tilata miehistöä luotsiajoihin. Finnpilotin Turussa sijainnut luotsiasema muutti Turusta Naantalin sataman terminaaliin.

Nesteen Naantalin jalostamon lopetusuutinen oli suuri isku paitsi Naantalille, myös suomalaisille. Ukrainan sodan myötä Suomen omien öljykuljetusten turvaaminen ja öljyn varastointi huoltovarmuusnäkökulmasta ovat jälleen ajankohtaisempia kuin vuosikymmeniin. 

Kuva alla: Nesteen Naantalin jalostamon alue. Kuva: Neste Oyj

Öljypuomi vedetään satamassa voiteluöljylaivan ympärille


Naantalissa sijaitsee yhä amerikkalaisen Exxon Mobilen Naantalin voiteluainetehdas (ExxonMobil Finland), joka perustettiin sataman kupeeseen 1957. Tehdas on Euroopan suurin moottori- ja vaihteistoöljyjä ja laivaöljyjäkin valmistava tehdas.

Voiteluöljyä kuljettavan tankkerin tulo satamaan tietää satamavalvojille öljypuomitustyötä. Se on suuri ja raskas työ. Voiteluöljylaivan ympärille vedetään veneestä käsin öljypuomi.

- Meillä on suhteellisen uusi alumiinivene, jolla pystymme vetämään öljypuomin aluksen ympärille. Öljypuomin vetäminen on vielä helppoa, mutta sen märkänä ja kylmänä takaisin kelaaminen hyvin raskasta.

Naantalissa öljypuomi kelataan koneella takaisin rullaksi. Koneellinen kelaus helpottaa työtä, sillä joissakin satamissa öljypuomi nostellaan käsin märkänä ylös konttiin kuivumaan. Työ vaatii kovaa fyysistä voimaa ja sisua, kun kankea ja kylmästä koppura puomi pitää nostaa ylös kuivumaan. Heikompivoimainen ei työhön edes pysty.

Kuvassa alla: Luonnonmaan telakka