TEKSTI: SAANA LAMMINSIVU KUVAT: Shutterstock ja Google Maps
Kannen kuvan alus on LNG:tä kuljettava alus kuvattuna Sabettan satamassa Venäjällä. Aluksen nimi ei ole tiedossa.
Venäjän presidentin Vladimir Putinin silmäterä Arctic LNG 2 -hanke näyttää ajautuneen vastatuuleen. Panaman merenkulkuviranomainen ilmoitti 6. marraskuuta, että se peruuttaa neljän singaporelaisen aluksen kulun/sisäänliputuksen Panamaan syynä yhteydet venäläiseen kaasuntuottajaan Novatekiin.
Yhdysvallat on asettanut useita pakotteita yhtiöille, jotka liittyvät Venäjän Arctic LNG 2-hankkeeseen. Pakotteiden taustalla on Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan. Panama esti marraskuun alussa neljän singaporelaisen aluksen sisäänliputuksen Panamaan, koska niillä on yhteyksiä venäläiseen Novatekiin. Alusten nimet ovat North Air, North Mountain, North Way and North Sky. Aluksia operoi arabiemiraattilainen White Fox Ship Management, kertoo uutistoimisto Reuters.
Alukset omistaa Singaporessa toimivat nesteytettyä maakaasua kuljettavat yhtiöt, joita ovat: LNG Alpha Shipping, LNG Beta Shipping, LNG Delta Shipping ja LNG Gamma Shipping. Yhtiöiden enemmistöomistaja on New Transhipment FZE, joka on puolestaan Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa toimiva venäläisen Novatekin tytäryhtiö, Panaman merenkulkuviranomainen uutisoi pakotteiden perusteista.
”Alusten omistajat pyrkivät välttämään Arctic LNG 2 -hankkeelle määrätyt sanktiot, joissa peiteyritykset ovat kolmansien maiden lainkäyttöalueilla”, Panaman merenkulkuviranomainen kertoo.
Kuva yllä: Rakenteilla oleva LNG:n jalostuslaitos Jamalissa Venäjällä. Kuva: Shutterstock
Novatekin LNG 2-hanke on Venäjä toiseksi suurin Arctic LNG 2-hanke, jonka tavoitteena on tuottaa noin 20 miljoonaa tonnia kaasua ja 1,6 miljoonaa tonnia nesteytettyä maakaasua vuodessa arktiselta alueelta maailmanmarkkinoille, Helsingin Sanomat kertoi 25.12.2023. Helsingin Sanomien mukaan Arctic LNG 2 -hankkeessa alkuunsa mukana olivat myös kiinalaisista valtion öljy-yhtiöistä CNOOC:stä ja CNPC:stä, ranskalaisesta TotalEnergiesistä sekä japanilaisten Mitsuin ja JOGMEC:n yhteenliittymät, mutta ne peruuttivat hankkeesta Yhdysvaltojen asetettua pakotteita venäläiselle LNG-kaasulle.
Arctic LNG 2 -hankkeen pääsatamat sijaitsevat Obinlahdella, joka kulkee Jamalin niemimaan ja Gydan niemimaan välissä. Venäjä alkoi panostaa voimakkaasti noin 2018 lähtien alueen satamien ja kaasuntuotannon kehittämiseen. Venäjän tavoitteena on ollut nostaa Venäjän kaasuntuotanto 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä kaikesta maailmankaasusta, Helsingin Sanomat kertoi 25.12.2023.
Obinlahti sijaitsee Suomesta noin 2000 kilometrin päässä. Kun katsomme karttaa, Obinlahti on Vienanmeren jälkeen seuraava pitkä lahti alas Venäjää. Obinlahti on 800 kilometriä pitkä ja 30-90 kilometriä leveä. Lahden rannalla sijaitsevia suuria kaasua tuottavia satamia ovat esimerkiksi Sabetta ja Utrenneye. Kaasua satamiin tuodaan Salmanovskoyen öljy- ja kaasunporauskentältä.
- Novatek rakensi valmiiksi kaksi kolmesta suunnitellusta tuotantolinjasta, joista ensimmäinen alkoi tuottaa nesteytettyä maakaasua viime vuoden lopulla, mutta yhtään kaasuerää ei ole toimitettu, Verkkouutiset (Pentti Perttula) kertoo 13.11.2024 ja jatkaa:
- Elokuusta alkaen Arctic LNG 2 on lähettänyt kahdeksan tankkerillista LNG-kaasua, mutta niistä ainuttakaan ei ole myyty. Tankkerit ovat olleet pakotettuja joko jättämään lastinsa kelluviin varastoihin tai vain odottamaan sen kanssa merellä. Koska Yhdysvallat on asettanut nopeasti pakotteita projektiin liittyville tankkereille, mikään maa ei ole halunnut ottaa niitä vastaan, vaikka Novatek on tarjonnut 40 prosentin alennusta.
Verkkouutiset toteavat, että mikään maa ei halua ottaa vastaan pakotteiden alaisia kaasutankkereita. Yhdysvaltain venäläistä LNG:tä vastaan asettamat pakotteet alkavat purra.