28.9.2020
Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen: matkustusrajoitukset nostettava välittömästi samalle tasolle muun Euroopan kanssa
Suomen hallituksen päätös pitää matkustusrajoitukset Euroopan tiukimpina lyövät matkustajavarustamot täysin polvilleen.
Suomen hallituksen päätös pitää koronan ilmaantuvuus luvun raja-arvo edelleen 25:ssä 100 000 henkeä kohden otettiin kotimaisissa varustamoissa pettyneinä vastaan. Suomessa noudatetaan Euroopan tiukinta linjaa raja-arvossa, kun muualla Euroopassa se on 50.
- Matkustusrajoitukset ovat lyöneet suomalaiset matkustajavarustamot polvilleen. Asiakasmäärät ovat pudonneet jopa 90 prosenttia. Tilanne on taloudellisesti kestämätön ja edessä on laivojen myyntejä ja toiminnan alasajoja, jos taloustilannetta ei saada paranemaan, Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen sanoo suoraan.
Suomalainen yhteiskunta tarvitsee matkustajalauttaliikennettä ja sen tarjoamia logistiikkakuljetuksia.
- Ilman nopeita toimia Suomi menettää kansallisen laivastonsa ja sitä myöten itsenäisyytensä kriiseissä.
M/s Finlandia on ainoa Helsingin ja Tallinnan väliä risteilevä suomalainen matkustajalaiva
Keronen tietää mistä puhuu, sillä hänen luotsaamansa varustamon suomalaisille tuttu M/s Finlandia -laiva on ollut pitkään ainoa Suomen lipun alla oleva matkustajalaiva, joka liikennöi Helsingistä Tallinnaan. Eckerö Linen rahtilaiva M/s Finco Cargo liikennöi Vuosaaresta Muugaan. Alus kuljettaa myös matkustajia ja purjehtii Suomen lipun alla.
Muut Helsingin ja Tallinnan väliä liikennöivät alukset ovat pääosin virolaisen Talllinkin laivoja, jotka purjehtivat Viron lipun alla.
- Suomen lipun alla oleva Finlandia työllistää suomalaisia merenkulkijoita. Suomalainen miehistö ja varustamo maksavat verot Suomeen eivätkä lahden taa.
Yksi matkustajalaiva työllistää normaaliolosuhteissa useamman sata merimiestä. Laiva on tehdas, joka tarjoaa työtä suoraan sadoille ja välillisesti jopa tuhansille ihmisille, kun laivalle ostetaan maista yrityksiltä tavaraa ja palveluita. Tämä asia tuntuu unohtuvat tyystin julkisesta keskustelusta.
Meriliikenteessä turvallisuusajatteluun suhtaudutaan tinkimättömästi
Kerosen mukaan meriliikenne perustuu tinkimättömään turvallisuusajatteluun kaikissa olosuhteissa. Alusten siivoamiseen ja hygieniaan on kiinnitetty huomiota.
- Olemme toteuttaneet oma-aloitteisesti mittavan määrän toimenpiteitä asiakkaiden ja henkilökunnan terveysturvallisuuden varmistamiseksi.
Suomalainen matkailuala työllistää 140 000 ja meriklusteri 50 000 henkeä
Suomalaiset varustamot työllistävät noin 7 000 suomalaista merimiestä. Merenkulusta leipänsä saa laivaväen lisäksi laaja yhteistyökumppaniverkosto ja alihankkijat maissa.
- Näitä työpaikkoja eikä liiketoimintaa voi laittaa jäähylle. Suomi tarvitsee eurooppalaisia matkustussääntöjä sekä neutraalia ja selkeää viestintää matkustamisesta. Suomalaiset työpaikat on turvattava, Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen seisoo samassa rintamassa puolustamassa työntekijöidensä työpaikkoja.
- Mitä pidempään Suomen hallitus aikoo pitää kiinni tiukoista rajoituksista, sitä laajemmalle koronan tuomat taloudelliset ongelmat heijastuvat.
Matkailuala ja merenkulku eivät ole mitään nappikauppaa. Matkailuala työllistää noin 140 000 työntekijää. Meriklusteri on tunnetusti Suomen kivijalka ja työllistää jopa 50 000 henkilöä ympäri Suomen. Alan liikevaihto on jopa 13 miljardia. Telakoiden tilauskirjat olivat täynnä ennen koronapandemian alkamista, nyt Turussa laitetaan hanskat naulaan ja hätää kärsimässä ovat sen seurauksena myös alueelliset alihankkijat maissa.