Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Medlemstjänst
Näytä alasivut

3.12.2021

Jäänmurtaja Otso lähti 3.12.2021 avustamaan kauppalaivoja Perämerelle

Talvi saapui aikaiseen. Arctia-varustamon jäänmurtaja Otso lähti ensimmäisenä jäänmurtajana liikenteeseen Helsingin Katajanokalta avustamaan Perämerelle kauppalaivoja. Kaikki Perämeren satamiin liikennöivät kauppalaivat tarvitsevat jäänmurtaja-avustusta talviolosuhteissa.

Suomi on vahvasti talvimerenkulusta riippuvainen valtio. Jäänmurtokausi alkoi tänä vuonna aikaiseen, mutta ”jäitä pitelee” ja ne paksuuntuvat Perämerellä yhä enemmän, sillä Lapissa on mitattu joulukuun alussa  jo - 15-20 asteen pakkasia. Näin ollen Katajanokalla laitettiin lähtövalmiiksi parhaillaan jo Suomen muita jäänmurtajia, jotka lähtevät avustamaan Suomeen saapuvia heti kun on tarvetta.

Jääolosuhteissa alukset kuluttavat huomattavasti enemmän polttoainetta kuin avovesiolosuhteissa. Polttoainekustannukset ovat nousseet. Suomalaiset alukset käyttävät Itämerellä liikennöidessään vähäpäästöisiä polttoaineita, jotka ovat kalliimpia. Myös jäänmurtajat joutuvat ”lisäämään kaasua”, että ne saavat avattua ränniä paksuissa jäissä perässään tuleville aluksille. Kauppalaivoja myös hinataan ja tuupataan. Satamaan mennään ja sieltä lähdetään monella tavalla, mutta yksikään alus ei ole jäänyt jäiden saartamaksi tai auttamatta. Suomalaiset merenkulkijat ovat rautaisia ammattilaisia ja taitavat keinot, joilla alukset avustetaan talvella satamiin turvallisesti.

EU-komissiossa valmistellaan parhaillaan EU:n päästökauppaan liittyvää Fit for 55-ilmastopakettia. Suomi on jäiden saartama, arktinen valtio, joka sijaitsee kaukana pohjoisessa. Suomen kilpailukykyä muihin valtioihin nähden ei saa heikentää ylimääräisillä päästömaksuilla, sillä Suomen tuontia ja vientiä hoidetaan jo tällä hetkellä ympäristöystävällisillä, mutta kalliimmilla polttoaineilla.

Eteläisissä valtioissa voidaan sen sijaan ajaa avovesiolosuhteissa ympäri vuoden, mikä ei lisää kyseisten valtioiden polttoaineenkulusta. Suomi on sen sijaan saari, jonka kuljetuksista yli 90 prosenttia hoidetaan meriteitse ja vähintään kolmannes ja parhaimmillaan jop puolet vuodesta kuljetuksista tapahtuu talviolosuhteissa.