14.2.2025
Sjömanskåren är helt oersättlig för Finland: de finländska sjömännens säkerhet och välbefinnande på Östersjön måste garanteras
Finland fungerar inte utan sjöfarten. I undantags- och störningssituationer är det bara fartyg under finsk flagg och finländska sjömän som med säkerhet transporterar frakt till vårt land. Den finländska sjömanskåren är helt oersättlig för Finland.
Säkerheten på Östersjön utvecklas för närvarande i olika arbetsgrupper: fokus måste riktas mot såväl tonnaget som besättningarnas säkerhet och välbefinnande. Fartygen är värdefulla, men järn går alltid att ersätta. Inom det säkerhetspolitiska arbetet är det viktigt att också uppmärksamma människan, sjömannen som arbetar på fartyget.
Det försämrade säkerhetsläget på Östersjön väcker osäkerhetstankar av olika grad bland alla sjömän. I osäkra tider är det viktigast att trygga det psykiska välbefinnandet. Sjömännen kan arbeta och fungera vettigt även i utmanande situationer när deras psykiska ork är stark. I olika undantagstider handlar det inom sjöfarten framför allt om att stärka och ha kontroll över sin psykiska stridsförmåga.
Rederierna, myndigheterna och olika samarbetsparter måste avsätta resurser för att trygga sjömännens psykiska välbefinnande. Även om Natos fartyg och Finlands sjöstridskrafter tryggar infrastrukturen och säkerställer en smidig handelssjöfart är det i sista hand de finländska sjömännen som transporterar frakt och passagerare till finska hamnar.
Den finska sjöfartens försörjningsberedskap kan inte baseras på marknadsvillkor
Vikten av ett finskägt tonnage under finsk flagg är obestridlig för sjöfartens försörjningsberedskap: Den finska staten kan i undantags- och störningssituationer ta kontroll över fartyg under finsk flagg. Vi behöver fler finska fartyg. Vi behöver också fler finländska besättningar.
Fler resurser måste läggas på de finländska sjömännens utbildning. Regeringens beslut att lägga ner vuxenutbildningen slog framför allt mot sjöfarten, där många som kommer till branschen har arbets- och livserfarenhet från andra branscher och är motiverade och har goda kunskaper för att arbeta på fartyg. Arbetet till sjöss är inget man lär sig i en handvändning och arbetet i branschen kräver såväl utbildning som behörigheter. Alla passar inte för arbete på fartyg, där enbart skiftarbetet och nattvak orsakar utmaningar. Fartyget gungar och kränger. På fartyget arbetar man isolerat från den övriga världen och måste komma överens med den övriga besättningen.
Östersjön är inte vad den var. Om läget på Östersjön eskalerar kommer man inte att flyga in arbetskraft utanför EU från andra sidan jorden till våra fartyg, eftersom förbindelserna sannolikt kommer att ligga nere. För att fungera behöver fartyg en välmående besättning som i undantagsförhållanden snabbt kan ta sig till jobbet på fartyget direkt från sitt hemland.
De finländska sjömännen är en högprioriterad yrkeskår för vårt land: de transporterar mat, bränsle, läkemedel och industriråvaror till oss. Om vår sjötrafik inte fungerar står Finland still och butikshyllorna ekar tomma. Sjövägen är Finlands enda väg, då det inte går att transportera tillräckligt med varor längs ersättande transportrutter.
I de åtgärder som rör sjöfartens försörjningsberedskap och säkerheten på Östersjön måste man till varje pris fokusera på såväl tonnaget som besättningen: den finländska sjömanskåren är den yrkesgrupp som är viktigast för en välfungerande sjötrafik och den som behöver mest skydd. Därför måste man satsa på att trygga yrkeskåren och deras psykiska välbefinnande samt utöka kåren.