3.4.2022
På fraktfartyg gäller det att ta initiativ och vara självständig
TEXT: SAANA LAMMINSIVU BILDER: LAURA-FARTYGS BESÄTTNING
Båtsman Rain och överstyrman Michael trivs bra på rederiet Langh Ships M/s Laura. De anser att arbetet på ett fraktfartyg passar initiativrika och självständiga människor.
Den gångna vintern snöade det mycket. Det innebar en hel del däckarbete för besättningen på fraktfartyget som transporterar stålrullar från Torneå.
- Vi höll karvlar och luckor rena så att man inte fick snö i nacken.
Däcksluckorna på M/s Laura drivs med ett hydraulsystem.
- Vi såg till att de fungerade och att det inte fanns någon snö eller is mellan dem. Vi såg också till att alla kunde röra sig säkert på fartyget, beskriver båtsman Rain och överstyrman Michael vinterarbetet.
Gott om is att hacka loss
M/s Laura har en fast besättning på nio man. Emellanåt finns det också praktikanter på fartyget. På däck arbetar en båtsman och två lättmatroser. Vintern på ett fraktfartyg är ingen lek, utan tungt sjömansarbete. Isen hackas loss för hand.
- På vintern försöker vi köra fartyget så lugnt som vi bara kan, men om vi har motvind kan det skvätta rätt så mycket vatten på däcket, som fryser till is.
- Då är det bara att greppa redskapen och börja knacka bort isen, berättar båtsman Rain.
Att hacka bort is kräver krafter och uthållighet. Ibland tar det flera timmar. Vilken typ av människa klarar arbetet på ett fraktfartyg?
- Man måste vara rätt så självständig. Man måste hålla ögonen öppna och se vad som händer runt omkring en. Man måste också kunna planera arbetet själv och inte förvänta sig att någon ska komma och tala om vad man ska göra, säger båtsman Rain.
- Initiativförmåga uppskattas definitivt. Man måste kunna arbeta självständigt så att man inte alltid behöver ha någon som glor över axeln för att se vad man gör, betonar överstyrman Michael i sin tur.
Under en fyra veckor lång törn besöker man Nederländerna två gånger
Båtsman Rain och överstyrman Michael trivs bra med arbetet på fraktfartyget.
-Arbetet är varierande och även utmanande på sitt sätt. De långa ledigheterna efter törnarna är ett plus, konstaterar överstyrman Michael.
Båtsman Rain håller med.
-1:1-skiftet är bra, för då kan man ge allt på jobbet och ta det lugnt hemma på ledigheten.
Törnen, alltså arbetsperioden, varar i fyra veckor, varefter man är ledig lika länge.
-M/s Laura är ett linjefartyg. Under en fyra veckor lång törn hinner vi åka till Nederländerna två gånger från Torneå.
Rain har arbetat som sjöman i över tio år och överstyrman Michael har seglat på heltid i sju–åtta år efter att ha utexaminerats från sjömansskolan.
Det är roligt att arbeta på sträckan Torneå–Nederländerna.
-Vi stannar vid hamnar även på den här linjen, men har inte en lika minutiös tidtabell som en del andra fartyg.
Stora snöhögar i Torneå, blommande tulpaner i Nederländerna
Under coronapandemin gick besättningen inte i land särskilt mycket – eller alls.
- Vi gick inte i land överhuvudtaget i Torneå under coronapandemin, berättar männen.
- Vi följde restriktionerna strikt på fartyget och skötte säkerheten och hygienen noga.
Då restriktionerna hävdes i slutet av februari fick fartygsarbetet efterlängtad variation.
- Förra veckoslutet var första gången på länge som vi kunde ta en tur i staden. Vi bowlade i Torneå.
Där är det fortfarande stora snödrivor, men i Nederländerna börjar det redan bli vår.
- Före coronapandemin gick vi i land i Nederländerna efter vakten. Det är ett fint land att t.ex. cykla i. En helt annan typ av plats än Torneå, jämför båtsman Rain.
- I Torneå finns det fortfarande stora snöhögar, men i Nederländerna blommar tulpanerna och det är grönt. Coronarestriktionerna hävs och vi går återigen mot en ljusare tid: våren kommer, säger han glatt.