15.5.2020
Royal Linen toimitusjohtaja: Merenkulku rinnastettava yleiseksi joukkoliikenteeksi, jossa matkustajamääriä ei rajoiteta. Muutoin alan yrityksiä kohtaa perikato
Suomen Matkustajalaivayhdistyksessä on 65 jäsenvarustamoa ja kaikki kärsivät korona-tilanteesta. Useiden yrittäjien taloustilanne on katastrofaalinen.
TEKSTI: SAANA LAMMINSIVU KUVAT: ROYAL LINE
Korona on aiheuttanut suomalaisille varustamoille suuria talousongelmia, koska matkustajaliikenne on ollut pysähtynyt. Saaristo- ja sisävesiliikenteen varustamoiden kohdalla tilanne on jopa katastrofaalinen, jos asiakkaita ei tule.
Helsinkiläisen Royal Line -varustamon toimitusjohtaja Jukka Rautakorven mukaan pienvarustamoiden pelastus voisi olla maan hallituksen 14.5.2020 esittelemä yritystuki, varustamoiden lainanmaksujen pitkät lyhennysvapaat sekä merenkulun rinnastus yleiseksi joukkoliikenteeksi, jossa matkustajamääriä ei rajoiteta. Rautakorpi toivoo päättäjiltä nyt viisautta merenkulkua kohtaan.
”Yleistä joukkoliikennettä ei ole rajoitettu koronan aikana. Helsingissä raitiovaunut, metrot ja junat saavat kulkea täpö täynnä matkustajia, samoin Suomenlinnan lautta. Toivon, ettei merenkulkuun ja vesibusseille aseteta rajoituksia matkustajamäärien suhteen tai jos rajoituksia on, ne ovat sellaisia, että niiden kanssa voidaan elää”, hän toivoo.
140 saaristo- ja sisävesilaivaa ympäri Suomen
Matkustaja- ja risteilylaivalla liikutaan paikasta toiseen. ”Kesätie on vesitie”, kuuluu myös Suomen Matkustajalaivayhdistyksen slogan. Yhdistykseen kuuluu tällä hetkellä 65 jäsenvarustamoa, jotka operoivat noin 140 aluksella ympäri Suomen.
Helsinkiläinen Royal Line on niistä yksi. Pienvarustamolle tulee tänä vuonna täyteen 75. toimintavuosi. Korona-pandemia koettelee suhdanneherkkää alaa nyt kovalla kädellä.
”Kesäkauden avaus tulee olemaan meillä hyvin vaikea. Meillä on ollut normaalisti sata erilaista tilausristeilyä kesän aikana. Nyt tilauskirjat ovat täysin tyhjät. Koko kesä näyttää erittäin huonolta. Emme siis tiedä, miten meidän käy”, Rautakorpi toteaa suoraan.
Royal Line-varustamossa mietitään koko ajan keinoja, joilla talousvaikeuksista voitaisiin selvitä.
”Olen laskenut budjettia ja arvioinut tuloja tälle kesälle. Meillä tulee olemaan vaikea vuosi tästä eteenpäin. Jo nyt mennään luotolla ja lisää velkaa tulee koko ajan. Luototuslimiitti on kesäkuun loppuun. Tämä tarkoittaa sitä, että meillä on puolitoista kuukautta aikaa pelata - ja sitten se on finito. Sen jälkeen aletaan laittamaan yhtiön omistajien omia asuntoja velan vakuudeksi”, hän kuvailee perheyrityksen toiminnan realiteetteja.
”Elämme omilla säästöillämme. Omistajat eivät nosta palkkaa. Henkilökunnalle maksamme palkan. Emme ole voineet ottaa kaikkea henkilökuntaa töihin, kuten talvella heille lupasimme.”
Saaristo- ja sisävesivarustamoiden tulos säiden armoilla
Risteilyliikennettä harjoittavan yrityksen tulos on säistä riippuvainen. On siis nostettava kädet ilmaan, että aurinko paistaisi.
”Toivon, että tulisi säiden puolesta hyvä kesä eikä olisi sateista ja kylmää. Selviytymisen ehto ovat asiakkaat: ilman niitä emme selviä tästä. Tarvitsemme heitä. Juhannuksesta eteenpäin alkaa lomakausi ja siitä eteenpäin pitää olla runsaasti asiakkaita.”
Suomen hallitus on avannut rajoituksia asteittain, mutta ihmiset ovat vielä varovaisia.
”Vaikka hallitus linjasi, että rajoituksia puretaan asteittain, niin emme ole saaneet yhtään keikkaa tilauskirjoihimme. Se huolestuttaa. Ihmiset pelkäävät ja pelko pysyy ihmisillä pitkään.”
Kesälaivan kannella ollaan ulkotilassa, jossa raikas merituuli käy.
”Merellä laivan kannella tuulee ja tila on avoin. Enemmän pelkäisin matkustaa metrossa, junassa tai bussissa, jossa pöpöt voivat leijua pitkään suljetussa ilmatilassa”, Rautakorpi tuumii.
Uusi M/s Helsinki liikenteeseen tänä kesänä
Laskukone käy varustamossa päivittäin. Perheyrittäjä kertoo miettivänsä, miten pahin talouskurimus voitaisiin välttää.
”Olen saanut oman yritykseni lainoille kuusi kuukautta lykkäystä, mutta korot juoksevat koko ajan. Olemme investoineet uuteen laivaan, M/s Helsinkiin, joka aloittaa liikenteessä kesäkuun alussa. Siihen on velkaa. Vuoden lyhennysvapaa veloille helpottaisi taloustilannetta.”
Suomalaiset pienvarustamot ovat pääsääntöisesti perheyrityksiä, jotka tarjoavat työtä lukuisille ihmisille ympäri Suomen.
”Pelkästään Royal Line työllistää 50 työntekijää. Monet merimiehet ponnistavat uransa alkuun pienvarustamoista: saaristo- sekä järviliikenteestä ja palaavat takaisin, kun haluavat viettää öitä perheen kanssa kotona tai alkavat olla lähellä eläkeikää.”
Pienvarustamot eivät ole saaneet yritystukia, vaan ponnistaneet omin voimin
Rautakorven mielestä suomalaiset vesibussiyrittäjät ovat jääneet toistaiseksi väliinputoajiksi yritystukien osalta. Perheyrityksissä ponnistetaan omin voimin ja lainoin, eikä tukia ole tarjolla.
”Ulkomaanliikenteen merenkulkua tuetaan, mutta meitä pienvarustamoita ei tahdota tukea millään lailla. Jos me saisimme budjetoidusta tukisummasta varustamoillemme jokusen miljoonan per vuosi, niin pistäisimme meidän vanhoja laivojamme uuteen uskoon, joita yritetään nyt pitää hengissä ja liikenteessä.”
Konkreettinen esimerkki on Helsingin saaristossa risteilevä Royal Linesin M/s Natalia.
”M/s Natalia-laivamme on Helsingin ikoni saaristomatkailussa. Alus meni syksyllä telakalle. Arvelimme, että sen pohja laitettaisiin kuntoon viikossa ja rahaa kuluisi 20.000 euroa.”
Kaikki ei mennyt kuitenkaan kuten Strömsössä.
”Tarkemmassa syynissä rungosta löytyi kuitenkin heikkoa peltiä. Päätimme uudistaa aluksen pohjan kokonaan. Siihen kului talven aikana lopulta 200.000 euroa. Remontti veti varustamon kassan aika tyhjäksi.”
Myös varustamon tänä kesänä liikenteessä aloittavan uuden aluksen, M/s Helsingin, viimeistely on vaatinut mittavia investointeja.
”Uudet alukset ovat harvoin täysin valmiita telakalta tullessaan. M/s Helsingin viimeistelyyn on palanut vuoden aikana useita satoja tuhansia euroja.”’
Saaristoyrittäjät halutaan ajamaan sähköllä, mutta varustamoiden kassavirrat eivät riitä kalliin tekniikan hankkimiseen
Odotukset pienvarustamoita kohtaan vaikuttavat välillä ylimitoitetuilta niiden kassavirtaan nähden.
”Valtio ja kunnat haluavat nyt, että saaristoyrittäjät ajaisivat nyt sähköllä. Olemme tutkineet asiaa. Tekniikka on yksinkertaisesti niin kallista, että meillä ei ole siihen varaa. Monilla yrityksillä on heikko tuloksentekokyky ja tase.”
Rautakorpi pelkää, että jos kotimaisia pienvarustamoita ei nyt tueta ja alaa kohtaan osoiteta ymmärrystä, edessä saattaa olla joukkokonkurssi.
Pelko: ulkomaalainen yritys nappaa linjat ja pelaa suomalaiset pois
”Tässä tulee äkkiä vastaan se - mitä pelkään - että Suomeen saapuu joku iso ulkomaalainen toimija, jolla on riittävän iso kassa. Se tulee nappaamaan meiltä nämä määrätyt linjat ja pelaa suomalaiset pois tästä.”
”Tämän jälkeen ulkomaalainen yrittäjä kerää rahat, jotka menevät ulkomaille. Tulosta ei näytetä, eikä veroja makseta Suomeen, kuten me suomalaiset yritykset teemme.”
Suomen hallitus ja elinkeinoministeri Mika Lintilä esittelivät yrityksille suunnattavaa yritystukea 14. toukokuuta 2020. Sen piiriin pääsy olisi vähintä, mitä suomalaiset saaristo- ja sisävesiyritykset nyt tarvitsisivat, jotta selviytyvät.
”Saaristo- ja sisävesiyritykset eivät ole saaneet mitään tukia mistään. Jos vielä tämän päälle kyytiimme otettavien matkustajien määrää aletaan rajoittaa, tietää se jäsenyrityksillemme joukkokonkurssia.”
Royal Line 75 vuotta: Uusi laiva M/s Helsinki liikenteeseen tänä kesänä
Varustamon perusti vaari Jaakko Rautakorpi, joka saapui Helsinkiin satamaan töihin 13-vuotiaana huutolaispoikana Pohjanmaalta. Väliin tuli sota, mutta siitä selvittyään hän aloitti vuonna 1945 saaristomatkailun ja kuljetti ihmisiä saariin.
Tänä päivänä Royal Line -varustamo liikennöi seitsemällä aluksella pääkaupunkiseudulla. Yrityksen päätuote ovat sightseeing-risteilyt ja lounas- sekä illallisristeilyt.
Ensi viikolla vihitään varustamon uusi laiva, M/s Helsinki. Aluksen vihkimään ja sen kummeiksi tulevat pormestari Jan Vapaavuori ja hänen vaimonsa.
Video Royal Linen M/s Natalia-laivalta kesältä 2019