16.2.2022
Vintersjöfart på Skärgårdens ringväg: FinFerries Stella: Korpo-Houtskär
Skärgårdens förbindelsefartyg och färjor transporterar passagerare och frakt till öarna året om. Hur fungerar vintersjöfarten på Skärgårdens ringväg i Åbo i december, när temperaturen först sjönk till -20 grader och sedan steg igen till nästan noll.
Finland beskrivs som de tusen sjöarnas land, men vi är också ett av världens örikaste länder. Finland har över 76 000 en halv hektar stora öar, över 56 000 en hektar stora sjöar och 647 älvar samt 336 000 kilometer kustlinje. ”Vatten finns i alla kommuner och kanske även en ö”, konstateras det i den finska skärgårdspolitiska historiken från 1949–2018.
Nu står vi på den västra delen av en ö, nämligen på Korpo i Åbolands skärgård.
FinFerries Stella
FinFerries färja Stella lastar som bäst ombord fordon och passagerare som ska åka från Korpo mot Houtskär. Vid tiotiden på morgonen åker några personbilar och en paketbil ombord på färjan.
Däcksman Mikael Lindqvist har betjänat passagerare och fordon på Korpos färjor i 20 år.
- På somrarna är Korpo-färjan emellanåt full, men på vintrarna är den tommare, säger Lindqvist.
Färjornas aktivitet figurerar i media varje sommar. Coronapandemin ökade den inhemska turismen och gav Skärgårdens ringväg nya turister. I juni 2020 kom det en enda tidningsartikel där det stod att det var trängsel på Skärgårdens ringväg. Artikeln var dock en nyhetsanka och stämde inte: det fanns visst plats på färjorna och man behövde inte vänta länge på en färja den sommaren heller.
9,5 kilometer lång färjeresa
Sjöresan mellan Korpo och Houtskär är 9,5 kilometer och tar ca en halvtimme att trafikera. Färjorna trafikerar enligt regelbundna tidtabeller sommar och vinter, och besättningen för hela tiden en kamp mot tiden. När färjan ankommer hamnen lämnar fordonen och kunderna den och nya kommer ombord. Sedan åker man igen.
- Besättningen måste följa tidtabellen noggrant och vara noggranna i sitt arbete, konstaterar däcksman Lindqvist.
Galtby på Korpo – trafikens knutpunkt
Galtby hamn på Korpo är en viktig knutpunkt för trafiken. Via den färdas också mycket frakt till Åland med Ålands förbindelsefärjor (södra linjen). Ringvägens färjstränder och trafikförbindelser har förbättrats och utvecklats på 2010-talet för att uppfylla trafikbehoven och trygga att de för skärgården livsviktiga färjeförbindelserna fungerar året om. Galtby fick en ny förbindelsefartygskaj 2017.
- Paketbilar och lastbilar kör i skärgården året om. Skärgårdens ringväg är alltså inte bara en sommardestination, utan också en viktig transportrutt.
Utöver Ålands förbindelsefartyg trafikerar även två FinFerries-färjor från Galtby hamn på Korpo: Stella och Mergus. Den ena transporterar frakt och passagerare till Houtskär och den andra till Norrskata. Färjorna trafikerar till öarna flera gånger om dagen. Däcksman Mikael Lindqvist bor själv på Houtskär.
- Ön har ca 500 åretruntboende, berättar han.
På Houtskär utövar man lantbruks- och fiskerelaterade näringar. På skärgårdsfärjorna kan man även se tvådelade timmerlastbilar, eftersom man som bäst gallrar gammal skog på Houtskär.
På Stella-färjan är man nöjda med jobbet
Stella ger sig av från Galtby mot Houtskär. Färjan stod klar 2012 på Raumo varv och fyller tio år nästa år. Fartyget är massivt: över 49 meter långt och 9,5 meter brett och med 130 ton nyttolast.
Färjan har en besättning på tre personer: befälhavare, däcksman och maskinmästare. Däcksman Lindqvist säger att saker och ting är som de ska på Stella.
- Vi är nöjda med jobbet och tar det lugnt. Allt är bra.
Korpoleden genomskärs av Nådendals och Åbo sjöled
På Korpoleden blåser det, men den vinande vinden berör inte Stella ett dugg. Det är dock säkrare att sitta inne i bilen under färjeresan än att öppna dörren på förarsidan, så att inte vinden tar både föraren och dörren med sig. Regnet och kylan har gjort färjans däck halt.
Färjan plöjer sig fram oavsett väder. Mörker, vind och den snabbt stigande dimman till sjöss i de stora och snabba temperaturväxlingarna hör till skärgårdens vintersjöfart. På kommandobryggan måste man hela tiden hålla ögonen öppna. Korpoleden genomskärs nämligen också av fartyg från Åbo och Nådendal. Viking Lines M/s Amorella skyndar som bäst mot Mariehamn.
Vinden bara ökar och det börjar snöa. Däcksman Mikael Lindqvist tycker att vädret är normalt för förvintern. Man härdas på jobbet, så är det nog.