Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Medlemstjänst
Näytä alasivut

20.9.2024

Suomeen saapuu tavaraa "Kiina-kaupasta" - mutta millä työehdoin?

Yrityksiltä odotetaan tänä päivänä ympäristövastuullisuutta. Jos yrityksen puheet ja teot eivät kohtaa, yritys saattaa joutua kovaankin myrskynsilmään toiminnastaan. Hyvä esimerkki on Stora Enson raakkutuho, joka nosti Suomen kruununjalokiven – metsäteollisuuden - toiminnan suuren yleisön tietoon. Metsäteollisuudesta perattavaa löytyisi varmasti laajemminkin, kuten Kemin biotuotetehtaan kuljetukset, jotka hoidetaan suurilla Kiinan valtio-omisteisen Cosco-varustamon aluksilla.

Tulevaisuuden voittajia ovat hyvää yritysetiikkaa noudattavat yritykset


Yrityksiltä odotetaan tänä päivänä ilmastotekojen lisäksi vastuullisuutta. Mediassa on alkanut näkyä arvovaltaisten ajattelijoiden ulostuloja, joissa he nostavat keskiöön yritysetiikan: vain yritykset, jotka noudattavat toiminnassaan hyvää ja vastuullista toimintaa tulevat menestymään tulevaisuudessa. Puolestaan ne yritykset, jotka laiminlyövät hyvät eettiset toimintatavat, tulevat häviämään markkinoilta.

Sana yritysetiikka kannattaa painaa siis kultaisin kirjaimin mieleensä ja alkaa viimeistään nyt valmistautua toimiin, joilla yritys takaa sen että se kuuluu tulevaisuuden menestyviin eikä häviäjiin.

Ilmastonmuutoksesta ja ympäristöasioista alettiin puhua vähän 1980-luvulla ja vähän enemmän 1990-luvulla. Vielä tuolloinkin ilmastonmuutos oli monille abstrakti ja kaukainen termi, jota ei oikein ymmärretty – saati uskottu – olevan ovella. Nyt elämme todellisuudessa, jossa Keski-Eurooppa on syksyllä 2024 ennätyksellisten tulvien kourissa ja ihmisten koko omaisuuden on vienyt virta mennessään.

Arktinen ulottuvuus


Suomalaisessa merenkulussa tilanne on ilmasto- ja ympäristökysymysten osalta valoisa. Lapsi ei ole mennyt pesuveden mukana, vaan suomalaiset varustamot ovat uusineet tonnistoaan maailman ympäristöystävällisimmäksi ja vähäpäästöisimmäksi sitä tahtia, että on aika luopua suomalaisesta nöyryydestä ja tehdä päästöttömästä merenkulustamme entistä suurempi valtti maailmalla. USA:n presidentti Joe Biden allekirjoitti loppukesästä sopimuksen arktisen yhteistyön tiivistämisestä USA ja Suomen välillä. Sopimus tarjoaa Suomelle tuhannen taalan paikan tuoda esiin omaa osaamistaan. Tilaisuutta ei saa päästää hukkaan: opetellaan suuren maailman elkeet, mutta pidetään kiinni suomalaisesta rehellisyydestä: se mitä sanotaan, on totta ja mies vastaa puheistaan.

Merikuljetukset ovat yksi osa suurta maapallon ympäri ulottuvaa logistiikkaketjua. Suomalaiset varustamot ovat vihreässä siirtymässä etujoukoissa ja tavoitteesta tulee pitää kiinni. Jos Suomi alkaa peruuttaa ilmastoteoissaan, Kiina kyllä kiirii ohitse. Kiina ei ole vihreän teknologian hankkeissa enää mikään takapajula, vaan tätä menoa maailman johtavimpia valtioita.

Mukavuuslippulaivat kuljettavat rahtia Suomen satamiin


Yritysetiikka ei ole Kiinassa kuitenkaan parhaalla mahdollisella tolalla. Työntekijöiden työolosuhteet ovat heikot, eikä ihmisoikeuksia tunneta. Yrityksiltä odotetaan kuitenkin yritysvastuullisuutta ja eettisyyttä. Tuotanto-oloihin ja työehtoihin tulee kiinnittää huomiota. Lukuisat tuotteet tulevat tänä päivänä postiimme ”Kiina-kaupasta”, mutta miten ja millä työehdoin, siihen tulisi kiinnittää huomiota.

Laivaukset ovat pisin ja merkittävin osa pitkää logistista ketjua. Menestyvät yritykset ja varustamot perustavat toimintansa arvoihin, jotka ovat eettisesti kestäviä. Merimiesten työolosuhteiden ja työhyvinvoinnin sekä palkkauksen tulee olla kunnossa. Aina näin ei ole. Heikoimmat työehdot ovat usein mukavuuslippujen alla työskentelevillä merenkulkijoilla. Mukavuuslippulaivat kuljettavat rahtia myös Suomen satamiin ja kilpailevat suomalaisten varustamoiden kanssa kuljetuksista. Mukavuuslippulaivat ovat monesti heikompikuntoisia kuin suomalaisten varustamoiden alukset.

Merenkulku on globaali ala ja kilpailu on kovaa. Haasteista huolimatta suomalaiset varustamot ovat sitoutuneita vihreään siirtymään ja uusivat tonnistoaan minkä vain kynnelle kykenevät. Ilmasto- ja ympäristöasioissa olemme jo hyvällä matkalla. Suomalaisten varustamoiden on aika ryhtyä panostamaan etujoukoissa myös hyvään yritysetiikkaan, sillä tulevat sukupolvet edellyttävät yrityksiltä vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. Ilmastonmuutos oli eilen matkalla, mutta tänään ovella. Niin tulee olemaan myös yritysetiikka.

Aloitetaan matka hyvään ja vastuulliseen yritystoimintaan jo tänään ja ollaan tässäkin asiassa etujoukoissa. Merenkulusta on luotava ammatti, jolla saadaan houkuteltua uusia ja pidettyä nykyiset osaajat alalla. Suomalainen merenkulku luo ehdottomasti parempaa huomista, joka on kilpailuvaltti myös maailmalla.