Åtta man stark besättning

Prima Lady har en åtta man stark besättning. Befälhavaren, överstyrmannen, andrestyrmannen, matrosen och en lättmatros är finländare. Maskinbefälet är estnisk. En lättmatros och kocken är filippinare.

- I slutet av förra året tog vi med ytterligare en lättmatros på fartyget, berättar befälhavare Nyholm.

- Det var bra att vi fick med en till däcksman. Det är betydligt lättare att planera arbets-/vilotiderna, men nu kan vi dessvärre inte ta med praktikanter på fartyget eftersom det bara kan transportera åtta personer.

Däcksbefälet på Prima Lady är finländskt. Andrestyrmannen Martin Kralev kommer från Bulgarien, men har bott med sin familj i Esbo i flera år och blivit alltmer finländsk genom åren.

- Jag studerade till byggarbetare i Bulgarien en gång i tiden. Det fanns även de som studerade till sjömän på samma skola. Det gav mig drivkraften att söka jobb till sjöss när jag kom till Finland, förklarar Kralev på finska.

Kralev har arbetat på Prima Shippings fartyg i två år.

- På Prima Lady har jag varit i ca ett år, berättar Kralev, som studerade till vaktstyrman på Åboa Mare i Åbo.

Arbetet på små torrlastfartyg är varierande. Fartygen har olika rutter, man kör så kallad hämtfrakt, dvs. man transporterar frakten sporadiskt mellan hamnarna utan någon regelmässig tidtabell.

- Det sker alltid ändringar i rutterna, i destinationerna. Nu tar det ett par dagar att lossa fartyget. Lastningen brukar gå snabbare och kan t.o.m. gå på sex timmar, varefter vi fortsätter resan, förklarar däcksbesättningen.