Det egna spannmålet räcker inte till: Finland måste importera spannmål

De gula rybsfälten och deras doft är en del av det finländska nationallandskapet. Inhemskt innebär däremot inte helt inhemskt när det gäller råvarorna. Finland är beroende av importerat spannmål, oavsett om vi vill det eller inte.

- Hur mycket vi än skulle vilja och försöka odla allt spannmål här hemma räcker vår nordliga breddgrad och korta växtsäsong inte till för att producera allt spannmål som behövs för vårt behov, förklarar M/s Prima Ladys befälhavare Casper Nyholm.

2023 producerade man bara totalt 42 miljoner kilo rybs och raps i Finland. Mest rybs och raps producerade Frankrike med 4,272 miljarder kilo, Tyskland med 4,239 miljarder kilo och Polen med 3,523 miljarder kilo, visar statistik från Naturresursinstitutet.

Lettland producerade 347 miljoner kilo rybs 2023. Finskflaggade M/s Prima Lady har haft med sig rybs från just Riga i Lettland till Kantvik på den här resan. Rybsens blomställning är gul, men hamnkranen ”Mantsinen” skopar upp svart pulver från fartygets lastrum. Stämmer synen?

- Rybsfrön är svarta. Och mycket små. Det faller också frön på fartygets däck, där de ser ut som svart sand, säger befälhavare Casper Nyholm.

Rybsen lossas snabbt till en lastbil som står intill fartyget. Vid spakarna i Mantsinen sitter en kvinna som vant vrider på kranens skopa.

- Tiden som det tar att lossa och lasta fartyget varierar stort beroende på vilken produkt som transporteras. Den här lasten lossar vi på ett par dagar, berättar befälhavare Nyholm.

M/s Prima Lady kan transportera 3 500 ton last på sommaren. Torrlastfartyget lämpar sig för transport av olika typer av laster, som makadam, spannmål, gödningsmedel och metall. När luckorna på fartygets däck stängs kan man transportera olika projektlaster på däcket.

- Försörjningsberedskapen är viktig. Sådana här torrlastfartyg som klarar av att transportera olika typer av laster till olika hamnar är oerhört viktiga för Finland, betonar besättningen på M/s Prima Lady.

En del parter vill specialisera och effektivisera Finlands hamnnätverk. På grund av kriget i Ukraina och det åtstramade säkerhetsläget på Östersjön måste man komma ihåg att Finland ska ha ett brett hamnnätverk som omfattar såväl Finska viken som Bottniska viken och inlandsvattnen.

- Om någon hamn av en eller annan anledning är ur bruk får man ombord lasten i en annan hamn som man enkelt når med dessa mindre fartyg, betonar besättningen på M/s Prima Lady.

Bild nere: Till vänster lättmatros Teijo Holmström, befälhavare Casper Nyholm, matros Jay Isulat och andre styrmannen Martin Kralev i Kantvik hamn 5.2.2024.