Från lastbilschaffis till sjöman

Besättningen arbetar tillsammans fyra veckor i stöten. För de filippinska besättningsmedlemmarna är törnen sex månader. Det är viktigt att se till att sammanhållningen på fartyget är bra, betonar befälhavare Nyholm.

- Ibland går vi i besättningen ut och äter tillsammans när vi är utomlands, senast i Rostock. De höjer besättningens humör.

Arbetskamraterna och gemenskapen fick lättmatros Teijo Holmström att skifta om från lastbilschaffis till sjöman.

- Det var väldigt ensamt att köra lastbil. Jag har kört genom hela Europa flera gånger. De senaste åren blev arbetet farligare. Utomlands är du alltid ensam och om någon frågar dig något under resan ber de ofta om något, säger Holmström av erfarenhet.

Efter att ha kört lastbil över Östersjön med Finnlines i 14 år bestämde sig Holmström för att ta en ny riktning i livet och blev sjöman. Han har inte ångrat att han bytte yrke.

- Nu har jag arbetskamrater och behöver inte köra ensam längs Europa. Det är ett tufft jobb att köra lastbil: du kör i fyra timmar och tar din vilotid i lastbilen längs någon motorväg innan du fortsätter resan.

Till sjöss arbetar man skift på samma sätt som en lastbilschaffis.

- På ett litet torrlastfartyg har personalen på kommandobryggan det tuffare när det gäller övervakningen, funderar Holmström.

Han har också arbetat på bogserbåtar på Saimen.

- På bogserbåtarna körde vi 6:6-vakt två veckor på raken, vilket var tufft. Bogserbåtarna har inte heller någon kock, utan man hämtar själv mat från affären och lagar den tillsammans med besättningen, förklarar Holmström, som menar att arbetet på Saimen verkligen handlar om sjöfart.

Däremot rullar man inte tummarna i arbetet på ett torrlastfartyg heller.

- Det finns massor att göra här. Vi kör hämtfrakt, vilket är tuffare än i t.ex. regelbunden linjetrafik, där sjöresorna är långa.

Matros Jay Isulat står bredvid Holmström och lyssnar på samtalet. När fartyget är i hamn arbetar Isulat som dagsman på M/s Prima Lady.

- Arbetet börjar vid åtta på morgonen och slutar vid fem på eftermiddagen. Under dagarna till sjöss har Isulat utkiksvakten på kommandobryggan kl. 4–8 och arbetar på däck kl. 12–17.

Filippinska Isulats törn varar i sex månader, så ”dagsarbetet” hjälper honom att orka på jobbet.

- Nu har jag arbetat i fyra månader och har två kvar, räknar Isulat.

M/s Prima Lady är redan som ett hemmafartyg för honom.

- Detta är mitt tredje arbetsavtal på Prima Lady. Innan det arbetade jag på M/s Prima Queen. Jag började i rederiet Prima Shipping 2020–2021. Innan det arbetade jag i VG-Shipping sedan 2016.