Itämeren aaltoja 27 vuotta kyntänyt kuopiolainen Jukka Kiviranta pitää merimiesammattia arvossaan ja uskoo ala vetovoimaan. Ilman markkinointia ei löydetä tekijöitä.
- Merenkulun markkinointiin ja ihmisten houkutteluun merille on panostettava, painottaa laivatarjoilija ja luottamusmies Jukka Kiviranta.
Kiviranta työskentelee Tallink Siljan M/s Baltic Princessillä. Alus purjehtii tällä hetkellä Turusta Kapellskäriin. Kiviranta on käynyt Suomenlahdella töissä Kuopiosta käsin kymmenen vuotta.
- Merenkulku mahdollistaa työssäkäynnin ympäri Suomen – ja merimiehen ammatti tarjoaa työn vastapainoksi pitkät vapaat. Tämä on alan markkinointikeino numero 1. Asia on merimiehelle selvä, mutta maakravuille hepreaa. Siksi asiaa pitää toistaa ja toistaa, Kiviranta korostaa.
Merenkulussa koettiin edelliskesänä huutava miehistöpula, kun matkustusrajoitukset poistuivat ja laivat risteilivät jälleen. Mikä oli tilanne tänä kesänä? Onko suosta noustu jo ylös?
- Suosta on päästy ylös, mutta siellä ollaan ehkä vielä nilkkoja myöten, Kiviranta arvioi.
- Kesän aikana olemme joutuneet paikkaamaan laivalla hieman sieltä täältä, koska henkilökuntaa on vieläkin melko vähän. Esimerkiksi kaikkia sairasloman sijaisuuksia ei ole saatu paikattua niin nopeasti kuin pitäisi. Se on pistänyt miehistöä lujille, eli työ on ollut raskasta.
Kesästä 2023 teki poikkeuksellisen se, että miehistöä rekrytoitiin eri varustamoihin ja laivoille vielä keskellä kesää, Kiviranta havainnoi.
- Monet varustamot hakevat koko ajan uutta henkilökuntaa jopa keskellä kesää, kun yleensä kaikki kesätyöpaikat on tuolloin jo täytetty ja mennään näppärästi ja kivasti tästä eteenpäin.
Merenkulun markkinointiin ja ihmisten houkuttelemiseksi merialalle pitää tehdä ehdottomasti töitä.
- Ehdottomasti. Merimiehen ura on ainakin minun osaltani ollut todella hyvä työura - ja jatkuu vielä. Suosittelen alaa monelle muullekin.
Miksi nuorten tai esimerkiksi ammatinvaihtajien kannattaisi harkita merille lähtöä?
- Yksi iso osa merityössä on se, että et ole työssä koko aikaa kiinni kuten maissa. Teet töitä aluksella ja voit jättää työt työpaikalle, kun lähdet laivalta vapaille.
- Teemme töitä osastollani 1:1-vuorottelulla. Jotkut tekevät seiskaa, toiset kasia. Tämä tarkoittaa sitä, että teet töitä laivalla seitsemän tai kahdeksan päivää, jonka jälkeen sinulla on vastaava määrä vapaata.
- Ja vapaan aikana ei tarvitse miettiä työasioita. Se on iso asia. Ja kyllä merillä palkkauskin on ihan hyvä.
Jukka Kiviranta ei asu itse rannikolla, vaan käy töissä laivalla Sisä-Suomesta, Kuopiosta.
- Viimeiset kymmenen vuotta olen käynyt laivalla töissä Kuopiosta. Kotoisin olen Luumäeltä ja asunut myös Kotkassa ja Lappeenrannassa.
Ihmisen asuinpaikka ei olekaan merityössä olennaista, vaan merenkulku mahdollistaa työssäkäynnin kauempaakin Suomesta. Mitä kuopiolaiset, Kallaveden äärellä asuvat ihmiset ajattelevat merenkulusta? Löytyisikö Kuopion seudulta lisää merenkulkijoita?
- Kyllä vain. Minulla on tällä hetkellä kaksi ystävää, jotka harkitsevat merille töihin lähtöä. He työskentelevät kesäisin sisävesillä, mutta olisivat kiinnostuneet töistä isommilla vesillä. Vettä on kaikilla ympärillä niin Kuopiossa kuin Itämerellä - se on meille kaikille yhdistävä tekijä.
Jukka Kiviranta on pitkän linjan siljalainen. Hän aloitti työt merillä 1995 samana vuonna, kun hän täytti 18 vuotta. Kiviranta ehti työskennellä uransa alussa M/s Silja Festivalilla, M/s Wasa Queenillä ja M/s Finnjetillä. M/s Silja Serenadella hän työskenteli 18 vuotta. Vuoden 2017 keväällä Kiviranta aloitti M/s Baltic Princessillä, jossa hän toimii myös osastonsa luottamusmiehenä.
- Laivatyö on fyysisesti raskasta. Olemme jalkojemme päällä päivät pitkät. Onneksi aluksellamme seurataan lepoaikoja hyvin tarkkaan, eli saa onneksi sen kunnon levonkin, luottamusmies Kiviranta pitää huolta osastonsa asioista.