Ajomiehistö, kaapelimiehistö ja kokki

Kaapelinlaskualus Telepaatilla on työstä riippuen noin kymmenen henkeä laivan päällä.

- Kaikilla miehistönjäsenillä on jokin merenkulunpätevyyskirja ja sen lisäksi taitoa sekä intoa osallistua erilaisiin kaapelitöihin.  Käytännössä aluksen operoidessa on henkilöstö jaettu oikeastaan kahteen ”porukkaan”: alusta ajavaan henkilöstöön, jotka ajavat alusta vuorokauden ympäri, sekä kaapelimiehiin, joiden päivärytmi seuraa kaapelityön edistymistä. Niin ja kokki hoitaa sapuskat ajallaan omassa syklissään.

Purjehdusaika korjauspaikalle vie oman aikansa. Paikalle päästyä kaapeli nostetaan ylös merestä.

- Kaapeli nostetaan ylös, tehdään siihen ensimmäinen jatko, pistetään väliin tarvittava määrä varakaapelia ja tehdään lopuksi toinen jatko. Sitten se on siinä, Lammes selostaa työnkulkua.

Optisen kaapelin korjaaminen vaatii erityisosaamista. Tehtävää varten aluksen miehistöön on rekrytoitu myös valokuitujen käsittelyyn erikoistuneita miehiä. Toki heistä on tarkoitus tehdä myös merimiehiä.

- Harmittavasti kuitumiehiä on mielestäni vähän yleensäkin Suomessa. On aika haastavaa saada ”maakrapuja” rekrytoitua merihommin, kun maallakin töitä riittää. Meillä ei ole tarjota kokopäiväisesti kuitu- ja kaapelitöitä vaan mielenkiintoa pitää olla myös kaikkeen laiva-alan puuhasteluihin.

Merenpohjassa kulkevia sähkökaapeleita alusmiehistö ei korjaa, vaan sen tekevät sähköyhtiön miehet. Laivamiehet nostavat sähkökaapelit laivan päälle valmiiksi työtä varten.

- Sähköyhtiö lähettää tarvittavat miehet tekemään merijatkot. Työ vaatii ihan eri pätevyyskirjat: laivamiehistö ei jatka jännitekaapeleita, toteaa Lauri Lammes.

Kuva alla: Prysmian Group, uusi kaapelinvalmistustorni. Kuva: Teemu Kiiskinen