Dags att tänka på nytt

- Man måste komma ihåg att pengarna inte överförs i bemanningsstödet. Rederiet redovisar visserligen förskottsinnehållningarna på arbetstagarens löner samt arbetspensionsoch olycksförsäkringsavgifterna till staten, men staten återbetalar dem till rederiet, påminner fartygsförtroendeman Hannu Kumpulainen.

Världssituationen förändrades
 

Förra året transporterade Viking Line fem miljoner passagerare. Tillväxten jämfört med coronaåret 2021 är hela 114 procent. Purser Niklas Granrot arbetar alldeles intill Auwo och uppmanar politikerna att tänka över sina nedskärningsförslag.

- Politikerna bör titta på världsläget. Vi har precis återhämtat oss från pandemins restriktioner, medan bränslepriserna och inflationen stiger på grund av kriget i Ukraina och miljökraven blir allt hårdare. En nedskärning av bemanningsstödet skulle radera allt som man åstadkommit, säger Granrot.

En nedskärning i bemanningsstödet skulle försätta fartyg under finsk flagg i en tuff konkurrenssituation. I t.ex. Sverige och Danmark rapporterar rederierna visserligen besättningens förskottsinnehållningar till skattemyndigheten, men redovisar inte avgifterna till Skatteförvaltningen.

I Finland ser däremot en del politiker passagerarfartygens besättning som rena nöjesmakare och utgiftsposter. De tycks glömma att passagerarfartygen tar tusentals och åter tusentals betalande kunder till landet och tryggar en inkomst för otaliga artister.

- Om fartygen bara skulle transportera frakt skulle mängden turister i Helsingfors rasa. Flygturismen skulle inte åtgärda underskottet som skulle uppstå. Passagerartrafiken från Finland till Sverige och Estland är också mycket viktig internationellt sett, påminner Auwo.