Fungerande hamnar och alternativa rutter

Enligt EU-valkandidat Kymäläinen har Europa försummat sin försvarsberedskap. Därför är det viktigare än någonsin för EU-parlamentet att stärka säkerheten den kommande mandatperioden.

- EU måste ha en trovärdig försvarsstrategi oavsett hur det går i valet i USA, säger Suna Kymäläinen, som också sitter i riksdagens trafikutskott.

EU-författningarna som rör sjötrafiken strävar efter att trygga adekvata arbetsförhållanden och även se till att sjöfartens säkerhets- och miljökrav efterlevs. Enligt Kymäläinen är det viktigast för ett krigsdrabbat Europa att trygga försörjningsberedskapen.

- Östersjön har blivit oberäknelig. Gasledningar och havskablar har förstörts. På grund av den ökade ryska militära aktiviteten behöver vi fler fungerande hamnar som kan ta emot även större fartyg.

Finlands förändrade geopolitiska ställning och medlemskapet i Nato har höjt vår betydelse i EU. EU-kommissionen drog t.ex. tillbaka sin avsikt att försvaga de finska hamnarnas ställning i det europeiska trafiknätet TEN-T.

- Man måste också fundera på om Finlands sjörutter går mer i väst i närheten av Sverige eller om vi alltjämt går genom Östersjöbassängen. Finlands och Sveriges medlemskap i Nato medför ändå förändringar i EU:s säkerhetsstrategier för Östersjön och den arktiska havsregionen, säger Suna Kymäläinen.

I EU arbetar Europeiska sjösäkerhetsbyrån (EMSA) bl.a. med att främja sjösäkerheten och minska föroreningen av havet. Dessutom rådger de Europeiska unionen i frågor och lagstiftning som rör sjösäkerheten.