Rederiernas två arbetsmarknader måste förhindras

Ända sedan Finland gick med i EU 1995 har det framförts kritik om att EU lägger sig i finska interna frågor alldeles för mycket. Suna Kymäläinen ger kritiken rätt till viss del och efterfrågar mer dialog mellan parlamentsledamöterna och beslutsfattarna i Finland.

- Min erfarenhet är att parlamentsledamöterna för alltför få diskussioner med de nationella trafikaktörerna när de bereder lagstiftningsprojekt på EU-nivå. Det är något som jag själv skulle vilka få rätsida på, säger Kymäläinen, som är ledamot i riksdagens trafikdelegation och kandidat till EU-valet.

EU fattar lagstiftande beslut i anknytning till sjöfarten. En förordning är den starkaste av alla bestämmelser. Den ska träda i kraft som den är i alla medlemsländer. Ett direktiv ålägger medlemsländerna att ändra sin lagstiftning, men staten bestämmer själv hur det går till.

Suna Kymäläinen är en av de ursprungliga medlemmarna i riksdagens havsgrupp och påminner att EU:s lagstiftningspaket för sjöfarten innehåller mängder av direktiv som reglerar arbetsvillkoren och -förhållandena inom sjöfarten.

- Det behövs en gemensam reglering t.ex. så att rederierna inte kan ha två arbetsmarknader på samma fartyg och på så sätt flagga ut de som arbetar under bättre arbetsvillkor. Som parlamentsledamot skulle jag motsätta mig blandbesättning och missbruk av bekvämlighetsflagg.

- Man diskuterar gärna sjöfarten, men har ofta dåliga kunskaper om den. Ett bra exempel är stämplingen av passagerartrafiken som nöjessjöfart. Passagerarfärjorna har en mycket viktig roll när det gäller att trygga exporten och importen. De är en viktig del av logistikkedjan, inte nöjesbusiness.

Såväl parlamentsledamöterna som de nationella beslutsfattarna bör veta och komma ihåg att Finlands beroende av sjötransporter har ökat i samband med kriget i Ukraina. Enligt Tullen sker redan 93,5 procent av exporten och 97,7 procent av importen till sjöss.