Ammoniakens roll diskuteras inom EU

I Finland släpper fabrikernas skorstenar årligen ut 20 miljoner ton koldioxid, i Sverige ännu mer. Potential finns det alltså gott om.

 - För närvarande är det internationella energirådet IEA mer skeptiskt mot metanol, eftersom man i något skede måste ta kolen till bränslena från luften eller havsvattnet. Det är fortfarande en dyr teknologi, men man kan sänka kostnaden för teknologin genom att skala upp.

- Därför diskuteras också ammoniakens roll inom EU, även om ammoniak på många sätt är ett krångligare bränsle än metanol. Det positiva med ammoniak är att man inte behöver kol för att framställa det, utan det framställs av väte och av kväve från luften.

När det gäller e-bränslen kommer metanol och ammoniak säkert att ha sin egen roll i framtiden.

- Metanol kommer nog att vara det starkare alternativet. Behovet av det kommer att vara stort även inom den kemiska industrin, då det kan användas för att framställa alla kemikalier som i dag framställs av olja, gas och kol, förutspår professor Jero Ahola vid LUT.

På bilden nere illustration av Maersks nya metanol-hybridfartyg. Credit: Maric Design/Maersk