Fossila bränslen kommer att försvinna

Globalt investerar rederierna  i fartyg som använder metanol. Det har redan beställts över 200 fartyg som använder metanol. Läs mera...

Bild ovan: Ane Maersk är en av världens första stora fraktfartyg, som använder grön metanol. Bild: Shutterstock

Fossila bränslen kommer att försvinna och ersättas av en ny, utsläppsfri teknologi, som är under utveckling. Man måste veta vilken drivkraft som framtidens fabriker och fartyg kommer att använda. Metanol och ammoniak är de mest sannolika bränslena som kan framställas av koldioxid och grönt väte från den finska massaindustrin, säger Jero Ahola, professor i energieffektivitet vid Villmanstrand tekniska universitet (LUT).

- Genom politiska beslut kan man antingen främja eller försvaga framtidsutsikterna. En otydlig regeringslinje i klimatfrågan kan till och med sätta stopp för nya investeringar i Finland, säger professorn oroligt.

Jero Ahola, professor i energieffektivitet vid Villmanstrand tekniska universitet (LUT). Bild: Teemu Leinonen / LUT

Det tar flera år att bygga stora produktionsanläggningar och förädlingslinjer. Besluten måste vara förutsebara för att man ska våga investera. Den gröna omställningen regleras både på nationell nivå och med EU-förordningar, som behöver vara tydligare än i dag.

- Fossila industriella koldioxidkällor och grönt väte kan användas inom framställningen av RNFBO-bränslen fram till 2040. Efter 2040 kan de inte längre användas som gröna bränslen. När man bygger en fabrik tar arbetet från och med investeringsbeslutet ca sju år. Tiden för att skriva av investeringen blir då kort. Därför kommer investeringarna att baseras på biobaserad koldioxid.

Bild nere: LUT, Wärtsilä och St1: Power-to-X-ratkaisut (RNFBO-polttoaineet) tulee nostaa Suomen energia- ja ilmastoratkaisujen ytimeen.