Maersk tilannut 18 suurta metanolikäyttöistä alusta Aasiasta

Maersk beställde 18 nya fartyg i slutet av 2023 för trafiken mellan Asien och Europa som seglar med metanol. I juni 2023 hade Maersk allt som allt 25 fartyg i beställning som använder metanol.

Maersk meddelade 18. september 2024 att de tagit ett signifikant steg med att bunkra metanol i Yokohama, Japan. Där bunkrades Maersks femte metanolhybridfartyg Alette Maersk från den japanska metanoltankfartyget Eikamaru. Läs mera här.

I Norden finns det ännu inte någon omfattande tillverknings- och distributionsinfrastruktur för e-metanol. I augusti 2024 meddelade det danska energibolaget Orstedt att de lägger ner den planerade produktionsanläggningen för grön metanol i Danmark på grund av det låga intresset på marknaden.

- Produktionsanläggningen var uppenbarligen underdimensionerad från början och skulle ligga i ett område där det inte finns tillgång till billig grön el för att framställa väte, misstänker professor Ahola.

Ett svenskt bolag vid namn Liquid Wind utvecklar e-bränslen. Finska Wasaline deltar också i projektet och meddelade följande i mars 2024:

På bilden nere Wasalines fartyg Aurora Botnia, som trafikerar mellan Vasa Umeå. Bild: Wasaline

”Liquid Wind, Umeå Energi och Wasaline kommer tillsammans att undersöka möjligheterna att driva världens nordligaste rederi, Wasaline, med e-metanol från FlagshipTHREE i Umeå. Wasalines hybridfärja, Aurora Botnia, är redan utrustad med flerbränslemotorer och batterier. Företagets långsiktiga mål är att helt fasa ut koldioxidutsläppen från sin färjetrafik mellan Vasa i Finland och Umeå i Sverige.”

Kolla här hur man producerar metanol från Liquid Winds animation.

Vi inväntar fler nyheter om hur utvecklingen, framställningen och ibruktagningen av e-metanol går i Finland och Skandinavien.