Åbo hamns plan på regelbunden fartygstrafik med den polska hamnen Gdynia är inne på slutrakan

TEXT: JUHA GRANATH BILDER: JARMO PIIRONEN OCH MARKKU KOIVUMÄKI/ÅBO HAMN OCH SHUTTERSTOCK

Åbo hamns plan på regelbunden fartygstrafik med den polska hamnen Gdynia är inne på slutrakan. Man har hittat en seriös rederikandidat, men det är förvånansvärt svårt att hitta ett lämpligt fartyg.

- Om allt går som det ska kan fartygsförbindelsen starta redan i år, säger Erik Söderholm, verkställande direktör för Åbo hamn.

2019 ingick Åbo hamn en avsiktsförklaring med den polska hamnen Gdynia. Målet med avsiktsförklaringen var att inleda regelbunden frakt- och passagerartrafik mellan Åbo hamn i Finland och Gdynia hamn vid den polska nordkusten.

Potential i Polen


Enligt Åbo hamns verkställande direktör Erik Söderholm var idén så bra att den inte kvästes av vare sig coronapandemin, Rysslands anfall mot Ukraina, energikrisen eller den galopperande inflationen.

- Polen har cirka 40 miljoner invånare. Landets ekonomi och trafikinfrastruktur har utvecklats enormt. Bakom Polen finns det ett område som kallas Hinterland och som omfattar bl.a. Tjeckien, Slovakien och Ungern. Marknaden är enorm, försäkrar Söderholm.

Verkställande direktör Söderholm har själv bott i Polen och säger sig känna till landet och dess seder väl.

- Saker och ting är bättre i dag. Polackerna har det bättre ställt och konsumerar mycket. Tågförbindelsen från Gdansk till Warszawa har förkortats från sex till tre timmar. Fartygslinjen från Gdansk till Nynäshamn utanför Stockholm har varit lönsam i flera årtionden.