Geopoliittinen kilpailu pohjoisella napa-alueella kiihtyy. Samaan aikaan ilmastonmuutos vaikuttaa arktiseen alueeseen vääjäämättömästi. Jäiden heikentyminen ei vähennä jäänmurtajien tarvetta, vaan päinvastoin kasvattaa sitä, merimiehet suomalaisesta jäänmurtovarustamo Arctiasta tietävät.
Yhdysvallat liittolaismaineen tarvitsevat seuraavien kymmenen vuoden aikana 70–90 jäänmurtajaa. Yhdysvallat ja Kanada etsivät tällä hetkellä jäänmurtajien rakentamiseksi sopivia yhteistyökumppaneita ja telakoita.
Arctia-varustamon maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja Polaris valmistui vuonna 2016.
Suomi, Yhdysvallat ja Kanada allekirjoittivat ICE Pact-yhteisymmärryspöytäkirjan 11.7.2024. Aloitteella käynnistettiin yhteistyö maailmanluokan arktisten ja polaaristen jäänmurtajien kehittämiseksi.
Suomella on vuosikymmenten – jopa vuosisatainen kokemus – jäänmurtajien rakentamisesta: maailman jäänmurtajista noin 80 prosenttia on suunniteltu Suomessa ja 60 prosenttia rakennettu Suomessa.
- Suomalainen jäänmurtajaosaaminen on maailman huippua. Pysymme sopimuksissa ja noudatamme aikatauluja. Pidämme kiinni siitä, mitä on sovittu, jäänmurtajavarustamo Arctian pääluottamusmies Mikko Ervast vakuuttaa.
Suomalaiset tietävät, että on tärkeää pysyä aikatauluissa, kun uusia jäänmurtajia rakennetaan.
- Raha ei ole aina määrävää tekijä, vaan aikataulut. Se, että työ tehdään sovitussa aikataulussa. Uusien murtajien pitää olla laadukkaita, vahvoja ja toimia hyvin jääolosuhteissa. Suomessa osataan rakentaa tällaisia murtajia, pääluottamusmies Mikko Ervast kehuu.
Suomessa on useita laivanrakentamiseen ja erityisesti jäänmurtajien suunnitteluun erikoistuneita yrityksiä. Päätoimijat ovat Aker Arctic ja Wärtsilä sekä alihankkijat. Suomi on insinöörien maa. Kehitämme jatkuvasti teknologiaa, joka pystyy toimimaan luotettavasti ja tehokkaasti talviolosuhteissa.
Suomesta löytyy myös telakoita, joissa osataan rakentaa laadukkaita jäänmurtajia. Suomen pääkaupunki Helsingin telakan ostivat kanadalaiset, joten Suomessa ollaan valmiina hitsipillit kourassa töihin rakentamaan uusia jäänmurtajia. Myös Suomen länsirannikolla Rauman telakka on kovassa iskussa.
Suomesta löytyy paljon kaupunkeja, kuten Pori ja Uusikaupunki sekä Naantali, joissa on telakoita ja kyky pistää pystyyn tarvittaessa erikoistunut telakka jäänmurtajien rakentamiseen. Kaupungit voivat tehdä yhteistyötä ja suomalaiset insinöörit, laivanrakentajat ja merimiehet tuntevat toisensa, joten suomalainen merenkulkuklusteri pystyy varmasti lyömään hynttyynsä yhteen ja rakentamaan jopa kymmeniä jäänmurtajia sovitussa aikataulussa.
- Yhdysvalloissa ja Kanadassa on paljon vanhaa jäänmurtokalustoa ja kiire korvata vanhat murtajat uusilla. Nyt kannattaa olla aktiivinen ja nopea Suomen suuntaan, niin pistämme maamme ja verkostomme töihin ja alamme rakentaa heille uusia jäänmurtajia, pääluottamusmies Mikko Ervast lähettää 20.1.2025 virkaanastuvalle Donald Trumpille ja Kanadan pääministeri Justin Trudeaulle terveisiä.